Het creëren van een uitstekende gastervaring gaat verder dan comfort en voorzieningen: het is de communicatie met je gasten die echt het verschil kan maken. Dankzij nieuwe technologieën en automatisering kan tegenwoordig elke hotelier deze belangrijke taak optimaliseren om klantrelaties en -loyaliteit te versterken. Hoewel er tegenwoordig tal van communicatiekanalen bestaan, elk met hun unieke voordelen, blijft e-mail een van de voornaamste bij alle doelgroepen.
- Voor het verblijf
Bij elke boeking wil je natuurlijk een aantal e-mails sturen om je gast op de hoogte te houden en te begeleiden door het gasttraject. Zodra een gast boekt, zet je de toon voor wat hij of zij kan verwachten.
In een persoonlijke bevestigingsmail kan je praktische details vermelden over de receptie (openingstijden), parking en check-in, maar ook interessante extra’s aanbieden: ontbijt, vroege check-in, late check-out, … Pols ondertussen naar de voorkeuren van je gasten en geef tips die hun verblijf extra uniek kunnen maken. Dit toont jouw betrokkenheid en geeft je de kans om verwachtingen te overtreffen.
- Tijdens het verblijf
Tijdens het verblijf is dan weer het perfecte moment om via e-mail aan upselling te doen. Gasten staan in deze fase van het gasttraject meer open voor het bijboeken van add-ons om het maximum uit hun vakantie of weekendje weg te halen. Denk maar aan huurfietsen, wellness, roomservice of een gezellig etentje in je restaurant. Net voor vertrek kan je hen de nodige instructies bezorgen voor een vlotte betaling en check-out.
- Na het verblijf
Ook na het uitchecken blijft het belangrijk om contact te houden met je gasten. Dit verhoogt niet alleen de kans op herhaalboekingen, maar verandert ook tevreden gasten in loyale ambassadeurs die je accommodatie zullen aanbevelen.
Stuur zeker een e-mail met de vraag wat ze van hun verblijf vonden en een link om een beoordeling achter te laten. Reviews beïnvloeden namelijk sterk de keuze van reizigers. Blijf klanten tot slot via nieuwsbrieven informeren over promoties, speciale evenementen en je getrouwheidsprogramma. Tip: voeg een link toe naar je boekingsmodule met een kortingscode. Zo geef je hen een extra duwtje in de rug om opnieuw bij jou te boeken, rechtstreeks en dus commissievrij.
Handmatig e-mails versturen bij elke stap van het gasttraject kost natuurlijk heel wat tijd en werk. Gelukkig kan je dit proces automatiseren met de juiste tools. Door de nieuwe feature van Bookingplanner by Stardekk ontvangt elke gast automatisch de juiste, gepersonaliseerde boodschap op het juiste moment.
Op basis van handige templates kan je de gewenste e-mails opstellen en personaliseren zodat ze naadloos aansluiten bij je huisstijl. Vervolgens kan je ze eenvoudig inplannen zodat ze op het juiste moment worden verzonden, ook voor je reserveringen via verschillende boekingssites.
Met Bookingplanner All-in-one biedt Stardekk een compleet softwarepakket om je hotel, B&B of vakantiewoning succesvol en efficiënt te runnen. Onze gebruiksvriendelijke oplossing draagt bij tot meer boekingen en een vlotte gastervaring met minder administratie.
Als toonaangevende hoteltech-speler met ondertussen 22 jaar ervaring, wil Stardekk blijven innoveren om hoteliers zo optimaal mogelijk te ondersteunen. We zijn dan ook trots dat onze nieuwe geautomatiseerde e-mailfeature genomineerd is voor een Horeca Expo Innovation Award in de categorie Technology. Deze nominatie is een mooie erkenning van ons voortdurende streven naar innovatie en automatisering.
Bezoek ons op Horeca Expo & waag je kans
Benieuwd hoe Bookingplanner jouw gastencommunicatie en andere taken kan stroomlijnen? Kom zeker eens langs op onze stand tijdens Horeca Expo voor een inspirerende babbel over jouw accommodatie (Hal 1 – nr. 1712). Maak bovendien kans op een mooie prijs door deel te nemen aan onze wedstrijd! Contacteer ons of probeer Bookingplanner All-in-one gratis via onze website. ■
Neem dan rechtstreeks contact op met Bookingplanner by Stardekk.
Contact opnemen