BEFRNL

Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Goede luchtkwaliteit als meerwaarde voor je gasten 
Een periodieke reiniging van afzuigkappen in hotelkeukens is noodzakelijk om het risico op brand te beperken. © Dirk De Cubber

Goede luchtkwaliteit als meerwaarde voor je gasten 

Frequente reiniging van ventilatiesystemen voorkomt schade en klachten

Als hotelgast verwacht je een gezond binnenklimaat en een brandveilige omgeving. Toch merkt Valor Services Group, gespecialiseerd in de reiniging van lucht- en vetkanalen, op dat de ventilatiekanalen in hotels vaak sterk vervuild zijn. “Met facilitaire diensten voor de hotelwereld willen we uitbaters bewuster maken van de luchtkwaliteit en brandveiligheid”, zegt CEO en mede-eigenaar Thierry Desmet.

Op het gebied van een gezond binnenklimaat in openbare gebouwen, zoals hotels, bestaat er heel wat wet- en regelgeving. Ook Europese regelgeving stelt allerlei eisen aan de luchtkwaliteit. “Aan duidelijkheid geen gebrek, zou je denken. Toch laat de luchtkwaliteit in hotels vaak te wensen over”, weet Thierry Desmet. “Nochtans is een professionele reiniging van luchtkanalen van het grootste belang. Met name de filters in pulsiegroepen – die instaan de aanvoer van verse buitenlucht – moeten frequent vervangen worden. Deze filters verwijderen stof en fijnstof uit de lucht en voorkomen dat vocht en schimmel zich in het luchtventilatiesysteem nestelen. Hoe vaak je deze vervangt, hangt sterk af van de omgeving van het hotel. Ligt een hotel vlak naast een bouwplaats met veel stofvorming, dan moet je dit meermaals per jaar doen.”

De Zaack DUST® van de Valor Services Group controleert automatisch het stofniveau in een ventilatiesysteem. © Valor Services Group

Stofophoping in extractiekanalen

Behalve pulsiekanalen vind je in luchtventilatiesystemen ook extractiekanalen. Deze voeren de lucht uit (vochtige) ruimten af naar buiten. “In het onderhoud worden de extractiekanalen vaak over het hoofd gezien, en dat terwijl die vaak het meest vervuild zijn”, waarschuwt Desmet. “Vooral in extractiekanalen van sanitaire ruimten zoals badkamers en toiletten hoopt zich vaak veel vuil en stof op, waardoor brandgevaar ontstaat.” 

Hoe dan ook bestaat een wettelijke norm voor hoe vaak de kanalen gereinigd moeten worden. Volgens het Bouwbesluit is dat een keer in de drie tot vijf jaar. “Maar je gaat beter uit van de EN 15780-norm. Deze bepaalt namelijk vanaf hoeveel gram stof dat zich per vierkante meter in een kanaal ophoopt een reiniging noodzakelijk is.” 

Met geavanceerde meetapparatuur kan onder meer de concentratie van CO2 , vluchtig organische stoffen en fijnstof worden bepaald. © Valor Services Group

Automatische meting luchtkwaliteit

Voor een gezond binnenklimaat meet je het best ook de luchtkwaliteit. Daar bestaat heel wat apparatuur voor. “Een goed voorbeeld is onze eigen Zaack DUST®, een sensor die het stofniveau in een ventilatiesysteem continu controleert volgens de NF EN 15780-norm”, zegt Desmet. “Voor het meten van de binnenluchtkwaliteit bestaan daarnaast allerhande systemen die automatisch de concentratie van onder meer CO2, vluchtig organische stoffen (VOC’s) en fijnstof meten. Wanneer een van de parameters het toegestane niveau overschrijdt, wordt automatisch een waarschuwing verstuurd. Deze meetapparatuur is een verstandige investering, want het kunnen aantonen van een goede luchtkwaliteit is ook van meerwaarde voor hotelgasten.”

Brandgevaar in hotelkeukens

Een thema dat volgens Desmet aparte aandacht verdient, is de brandveiligheid in hotelkeukens. “In grootkeukens wordt vaak gewerkt met frituurpannen, hete oliën, bakplaten en open vuur. Worden de afzuigkappen niet goed onderhouden, dan ontstaat een opeenstapeling van vetten in de vetkanalen, met een vergroot risico op brand. Wettelijk is het verplicht om de afzuigsystemen minstens één keer per jaar te laten reinigen door een erkend reinigingsbedrijf. De meeste hotels houden zich hier keurig aan. Maar voor de brandveiligheid, zeker bij intensief gebruikte hotelkeukens, is het raadzaam om dat vaker te laten doen. Bedenk: de kostprijs van een periodieke reiniging weegt absoluut niet op tegen de kosten van een noodgedwongen sluiting van een hotel door een brand in een extractiekanaal.” 

Desmet spreekt uit eigen ervaring en wil dat ook graag benadrukken: “Ik ben CEO van een bedrijf met zo’n honderd medewerkers, maar ik leerde het vak vanuit de praktijk. Ik heb zelf met mijn handen in het vet, vuil en stof gezeten. Dat geldt trouwens voor de voltallige directie van de Valor Services Group. Daarmee onderscheiden wij ons duidelijk van andere grote bedrijven in onze branche.” ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details