Een vriendelijk onthaal, een mooi uitzicht, een lekkere keuken en aangename achtergrondmuziek spreken vier van de vijf zintuigen aan. Maar een horecazaak met ambitie biedt best ook een eigen geurbeleving aan. Patrick Castelain, oprichter en bestuurder van Scents, weet er alles van.
Geurmarketing maakt deel uit van de moderne marketingstrategie van almaar meer bedrijven. “Door een specifieke geur te verspreiden in een ruimte, creëer je er een bepaalde sfeer”, legt Patrick Castelain uit. “De juiste geurkeuze kan er daarom voor zorgen dat mensen zich comfortabel voelen in een winkel, dat ze een merk linken aan een positieve ervaring of dat een hotelverblijf als een aangename herinnering blijft hangen. Dit kan de doorslag geven bij een volgende boeking, vooral bij zakelijke reizen, waar de hotels individueel worden gekozen.”
Toen Castelain in 2008 van start ging met Scents was België nog braakliggend terrein voor geurmarketing. “Internationaal was het al langer een vertrouwde aanpak, met diverse studies en enquêtes over de impact ervan. Zo liet sportmerk Nike een vergelijkend onderzoek uitvoeren in twee nagenoeg identieke winkels. In de ene winkel liet het een bloemengeur verspreiden, terwijl de andere geurloos bleef. In de bezoekersbeoordelingen achteraf scoorde de geurende zaak niet alleen algemeen beter, bij de vraag naar prijsschattingen kenden de bezoekers dezelfde producten in de geurende winkel een hogere prijs toe.”
Specifiek voor de horeca zijn er extra voordelen. “Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar. De geur van verse koffie is heel vluchtig. Met onze geurtoestellen breng je in zulke ruimtes een blijvende, subtiele koffiegeur aan.” Voor hotels met themakamers en andere themaruimten bestaan er tal van mogelijkheden. “Zo kunnen we aan een ‘forest room’ met afbeeldingen van bos- of woudomgevingen, ook een bosgeur toevoegen of aan een ‘sea room’ een zeegeur. De individualisatie kan erg ver gaan. De vipruimte van Spa-Francorchamps is bijvoorbeeld perfect geklimatiseerd, de buitenlucht dringt er niet door. Om de bezoekers toch de sfeer op de racebaan te laten ruiken creëerden we exclusief voor het circuit de geur van verbrand rubber.”
Scents haalt de toestellen en de technologie om geuren te verspreiden bij leveranciers wereldwijd, maar ontwikkelt de geuren zelf. “Doordat we onafhankelijk zijn van een bepaald merk kunnen we altijd de meest recente technologie kiezen, zoals aansturing van de geurtoestellen via wifi. We werken met geur-homesprays, geurkaarsen, geurstokjes en combinaties hiervan. En zelfs met discreet opgestelde geurkanonnen, zoals op Tomorrowland.”
Kandidaat-klanten kunnen bij Scents een proefperiode van een maand kiezen, met een geur naar keuze. Willen ze een geur op maat laten ontwikkelen, dan komt een gespecialiseerde medewerker langs om met behulp van staaltjes de gewenste beleving te selecteren. “Met die belevingskeuze laten we een parfumlabo de passende moleculen maken. Een algemene geur kan je niet patenteren, maar een specifiek ontwikkelde, samengestelde geurmolecule wel.”
Intussen ontwikkelde Scents al zowat 850 geuren, waarvan sommige exclusief voor één gebruiker. “We kunnen alle bloemen-, kruiden- en houtgeuren aanbieden”, zegt Castelain. “Daarnaast hebben we nu ongeveer dertig koffiegeuren en twintig broodgeuren. Huidige Belgische hotelklanten zijn onder meer de Van der Valk-hotels in Beveren-Waas, Luik en Verviers, Cornr in Nieuwpoort, Lindner en Botanic in Antwerpen, La Butte aux Bois in Maasmechelen, …”
De juiste intensiteit van de geurverspreiding bepalen vereist expertise. Een hotelmanager doet dit best niet zelf, want door gewenning zal hij op de duur de sfeergeur nog wel onbewust voelen, maar niet meer ruiken als eigen hotelgeur, zoals je ook je eigen lichaamsgeur of parfum nauwelijks of niet ruikt. Scents staat ook in voor de installatie en de nazorg van de geurtoestellen. Zo kan een toestel worden aangesloten op een aircosysteem. “Wanneer dit toch niet mogelijk is, plaatsen we het op een strategische plaats. We werken het weg in bijvoorbeeld een kast of achter een muur. Het kan natuurlijk ook losstaand geplaatst worden”, zegt Patrick. “Een ander technisch hoogstandje is de geurverspreiding in liften. Een geurtoestel in de liftkooi aanbrengen zou visueel storend zijn. We doen dit via een buisje van het geurtoestel naar de schacht. Elke keer wanneer de deuren openen, komt er wat geur binnen.”
Een prijsvergelijking: om in een taverne de investering in een toestel met koffiegeur terug te verdienen volstaat het dagelijks één extra tas koffie te verkopen.
Neem dan rechtstreeks contact op met Scents.
Contact opnemen