Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Duurzaamheid is belangrijk voor drie op de vier Europese reizigers

Duurzaamheid is belangrijk voor drie op de vier Europese reizigers

Nieuw onderzoeksrapport van Accor belicht kansen en uitdagingen door aanhoudende groei in reizen

Europeanen verwachten in 2025 vaker te reizen en meer uit te geven aan reizen, volgens een nieuw onderzoeksrapport van Accor, wereldwijd marktleider in gastvrijheid. Maar de sector wordt geconfronteerd met een dringende noodzaak om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken die voortvloeien uit deze groei en om reizigers te helpen goede intenties om te zetten in goede keuzes.

Het rapport, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd onder 8.000 reizigers uit zeven Europese landen, onthult dat meer dan de helft (53%) van de respondenten verwacht in 2025 meer uit te geven aan reizen dan in 2024, vergeleken met slechts 10% die een lager reisbudget verwacht. Reizigers in Polen hadden opnieuw het meeste vertrouwen in hun reisuitgaven in 2025 in vergelijking met dit jaar. 65% verwacht een hoger budget in vergelijking met slechts 8% die een daling verwacht, gevolgd door respondenten uit Duitsland (62% versus 8%) en Spanje (55% versus 12%). 52% van de reizigers uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk verwacht ook meer uit te geven, terwijl respectievelijk slechts 12% en 10% verwacht minder uit te geven.

In het algemeen stijgt ook het aantal reizen dat Europeanen in 2025 van plan zijn te maken. 88% van de reizigers zegt te verwachten volgend jaar ten minste één buitenlandse vakantiereis te maken, naast een aanzienlijke toename van internationale en binnenlandse zakenreizen.

Duurzaamheidsintenties omzetten in keuzes

Hoewel het onderzoek aanhoudend optimisme van Europese reizigers laat zien, benadrukt het ook de noodzaak voor de reisindustrie om haar groei op een duurzame manier te kanaliseren. Klimaatverandering en duurzame opties zijn belangrijk voor 73% van de reizigers – tegenover 71% in de vorige enquête – inclusief 25% die zegt dat deze factoren zeer belangrijk zijn (tegenover 22%).

Reizigers in Italië en Duitsland zijn het meest serieus over duurzaam reizen, met 81% die deze factoren belangrijk vinden, gevolgd door Spanje (78%), Polen (77%), Frankrijk (75%), Nederland (67%) en het Verenigd Koninkrijk (63%).

Van de veranderingen die mensen zeggen te zullen maken als gevolg van de bezorgdheid over het klimaat, zal één op de vijf (20%) gebieden met extreme weersomstandigheden vermijden. Reizigers zullen ook persoonlijke gedragskeuzes maken om hun negatieve impact te verminderen, zoals het meenemen van herbruikbare flessen (36%), korter douchen om water te besparen (35%), kiezen voor lokaal geteelde en/of seizoensgebonden producten in restaurants (32%) en kiezen voor onafhankelijke bedrijven op lokale bestemmingen (27%).

Massatoerisme

De overgrote meerderheid van de reizigers (90%) zegt dat problemen veroorzaakt door overtoerisme enige invloed zullen hebben op waar of hoe ze kiezen te reizen in 2025. Een derde (31%) zegt af te zien van reizen in het hoogseizoen om overbevolking te voorkomen. Een op de vier (27%) zal bestemmingen vermijden die te lijden hebben onder overtoerisme en meer dan een op de vijf (22%) zal bewust minder bekende plekken kiezen om te reizen.

Barrières overwinnen

Omdat de kosten opnieuw het grootste obstakel vormen voor consumenten om positievere reiskeuzes te maken, zegt 46% van de respondenten dat een verlaging van de toeslag voor duurzame opties hen meer zou aanzetten om hun beslissingen te herzien. Andere factoren zouden zijn dat er meer duurzame opties beschikbaar zijn (36%); meer transparantie over de impact van het aanbod (34%); en beloond worden voor het kiezen van duurzamere opties (31%).

Respondenten spraken ook hun steun uit voor mogelijke overheidsacties om groenere reiskeuzes aan te moedigen, waaronder het spiegelen van de proef in Duitsland met de verlaging van treintarieven om de vervoersemissies te verminderen (22%); en het verbieden van korteafstandsvluchten wanneer duurzamere alternatieven beschikbaar zijn (16%), zoals het verbod op binnenlandse korteafstandsvluchten dat in Frankrijk is ingevoerd.

Patrick Mendes, CEO, Premium, Midscale & Economy, Accor Europe & North Africa, zei: “Ons onderzoek bevestigt duidelijk dat reizen een topprioriteit blijft voor Europeanen. Dit aanhoudende momentum brengt belangrijke kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Reizigers tonen steeds vaker positieve intenties, maar de sector moet harder en sneller werken om deze om te zetten in goede keuzes door duidelijke, bruikbare alternatieven en transparante informatie te bieden, terwijl de impact van activiteiten wordt verminderd en zorgvuldig wordt gefocust op duurzame groei.” 

Andere belangrijke bevindingen van het rapport zijn

Aanhoudende stijging van “workations” 
De verwachtingen van internationale “workation” reizen – het combineren van werk en vrije tijd – stijgen, van 0,6 per reiziger vorig jaar naar een verwachting van 0,87 voor 2025. Opmerkelijk is dat één op de vier Europeanen (25%) nu verwacht in 2025 minstens één gecombineerde werk- en vakantiereis naar het buitenland te maken, tegenover 19% in de vorige enquête. De verwachtingen voor binnenlandse werkreizen zijn ook gestegen, van gemiddeld 0,6 naar 0,91 per persoon. 

Budgetten verhogen
Hoewel reizen een prioriteit is, heeft de druk van de kosten van levensonderhoud nog steeds invloed op de reisplannen: 88% van de respondenten neemt ten minste één maatregel om de uitgaven te verlagen als gevolg van de hogere kosten van levensonderhoud. Kostenbesparende plannen omvatten het vermijden van reizen tijdens het hoogseizoen (30%), het selecteren van goedkopere accommodatie (23%) en goedkopere bestemmingen (22%); evenals gedragskeuzes op vakantie zoals minder bagage meenemen op de vlucht (13%), minder drankjes gebruiken (9%) en het overslaan van voorgerechten of desserts tijdens de maaltijd (7%).

De terugkeer van langeafstandsreizen?
Het rapport suggereert dat terwijl het aantal reizigers dat van plan is om binnen Europa te reizen met zes procentpunten is gedaald ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar (80% versus 86%), reizigers van plan zijn om in grotere getale naar elk ander deel van de wereld te gaan. Dit omvat Azië (22% versus 16%); Noord- en Midden-Amerika (20% versus 16%); Afrika (13% versus 10%); Zuid-Amerika (12% versus 8%); en Australië en Nieuw-Zeeland (8% versus 5%).

Klik hier om het volledige rapport “European Travel 2025: Balancing Growth and Impact” te downloaden: Accor European Travel Trends.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten