Bij het coachen van hotelmanagers of -eigenaren merken we tegenwoordig een grote shift in de vaardigheden waarover ze dienen te beschikken, willen ze morgen het verschil kunnen blijven maken. De sector verandert namelijk sneller dan ooit.
Voor de hotelmanager is er een steeds groter wordend spanningsveld tussen ‘guest and profit expectation’ waar gepersonaliseerde service en rendabiliteit elkaar vaak recht in de ogen kijken. De technologische golf belooft nu heel wat kant-en-klare oplossingen op de uitdagingen van vandaag. Maar is dat zo en hoe vertaalt zich dat in de vernieuwde rol van de manager?
Willen we succesvol transformeren, dan houden we het best rekening met volgende vaardigheden:
Innovatief en adaptief: de manager is pionier in het omarmen en implementeren van innoverende en technologische oplossingen. Met als doel om de gastenervaring en operationele efficiëntie te optimaliseren en oplossingen te vinden in deze snel veranderende omgeving.
Netwerker en community expert: als centrale verbinder en het gezicht van het hotel zet de manager volop in op het cultiveren van waardevolle relaties met leveranciers, partners en de bredere community, wat resulteert in synergetische samenwerkingen en nieuwe zakelijke kansen. De manager participeert bij voorkeur ook zelf actief in diverse lokale verenigingen die aanleunen bij de belangen van het hotel en zijn eigen stakeholders.
Dirigent van authentieke gastvrijheid: de hotelmanager weet een unieke sfeer van authenticiteit en warmte te creëren die verder reikt dan de aangeleerde standaarden. De manager fungeert als bezieler en voorbeeld voor de medewerkers, en bepaalt als een echte dirigent het ritme en de toonaard van de service waardoor gasten zich oprecht welkom en gewaardeerd voelen.
Inspirerend peoplemanager: als een toegewijde en inspirerende leider begrijpt de hotelmanager dat het succes van het hotel afhankelijk is van het welzijn en de motivatie van het team. Door een cultuur van respect, empowerment en continue groei te bevorderen, stimuleert de hotelmanager een werkomgeving waarin elke medewerker optimaal presteert.
Eventmaster: passief wachten op business is old school. De nieuwe manager staat zelf in voor omzet door het opzetten en implementeren van eigen events. Hospitalitybedrijven die het verschil maken, zijn zij die eigenhandig een programma hebben van membership nights, charity diners, business club lunches, workshops, sportactiviteiten, …
Bezieler in guest experience: met een scherp oog voor detail en een onwrikbare toewijding aan uitmuntendheid, streeft de hotelmanager ernaar om elke gast een onvergetelijke ervaring te bieden, die hun verwachtingen overtreft en hen motiveert om terug te keren. De manager staat vooral in de frontlinie en trekt zich zo weinig mogelijk terug in de ‘back of house’, die namelijk bijna geheel en verregaand geautomatiseerd kan worden.
Met deze unieke mix van vaardigheden zal de hotelmanager van morgen niet alleen de huidige verwachtingen overtreffen, maar ook de toekomst van deze boeiende industrie zelf actief vormgeven.
Cédric Decaestecker
Bezieler, coach & consultant bij Blooming Hospitality