Bij Yalo geloven we in het belang van een sterk concept. Onze missie? Een kosmopolitische sfeer creëren waarin gasten zich welkom voelen, ongeacht of ze hier komen voor een glas, een maaltijd of een verblijf. Dit vraagt om duidelijke keuzes, consistentie en ook wel de moed om tegen de stroom in te gaan.
Zo besloten we vanaf het begin dat de Nederlandse taal geen must was voor onze medewerkers. Niet iedereen vond dat even vanzelfsprekend, maar voor ons was het een bewuste keuze. Het past perfect bij de internationale uitstraling die we voor ogen hadden en het zorgt voor een veel bredere selectie aan kandidaten bij het invullen van de vacatures. Hoewel er aanvankelijk soms weerstand was, hebben we vastgehouden aan onze visie. Vandaag zien we dat onze gasten die keuze begrijpen en zelfs waarderen aangezien we bijdragen aan een vlotte integratie voor deze mensen. Het is een voorbeeld van hoe het bewaken van je concept een proces is dat soms tijd nodig heeft om zijn waarde te bewijzen. Nu hebben we een fantastische mix van culturen en er is sowieso altijd iemand aanwezig die Nederlands spreekt, want we beseffen goed dat Engels niet voor iedereen evident is.
Daarnaast positioneren we Yalo bewust als een restaurant met een hotel erbij, in plaats van andersom. Deze focus op onze culinaire ervaring heeft een enorm verschil gemaakt. Ons restaurant en onze bar zijn niet zomaar extra’s: ze zijn het hart van de beleving. Daarom kiezen we er bewust voor om selectief te zijn in onze aanpak: weinig grote groepen, maar een intieme setting waarin elke gast zich volledig welkom voelt. Het resultaat? Een restaurant en bar die evenveel, zo niet meer, omzet genereren dan onze kamers.
Het is uiteraard belangrijk om ook op onze hotelgasten te focussen. Door de totaalervaring centraal te stellen, houden we beide elementen in balans. Gasten ervaren Yalo niet als losse onderdelen, maar als een plek waar alles naadloos samenkomt: een stijlvolle kamer, een levendige bar en een sublieme maaltijd.
Bij het bewaken van ons concept kiezen we niet voor de makkelijkste weg. Door onze identiteit centraal te stellen en elke ervaring authentiek en consistent te maken, creëren we meerwaarde. Het is die toewijding die ervoor zorgt dat gasten terugkomen – voor de belevenis als geheel. Dit principe geldt trouwens niet alleen voor het Yalo Urban Boutique Hotel, maar voor iedereen die streeft naar succes en continuïteit in de hospitalitysector!
Bert Serry
Operations manager Yalo Urban Boutique Hotel, Gent.