BEFRNL

Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Technologische transformatie bij Beach Palace, Blankenberge
IT-gewijs worden de wensen van de klant heel dicht benaderd.

Technologische transformatie bij Beach Palace, Blankenberge

Ubicum, opgericht in 2008, was oorspronkelijk een algemene IT-aanbieder, maar specialiseerde zich rond 2010 in geavanceerde IT-oplossingen voor de horeca en is meer bepaald heel actief in de hotelsector. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten op maat, die specifiek zijn ontworpen om de digitale ervaring voor hotels en hun gasten te verbeteren.

Frederic Emmelmann, eigenaar Ubicum: “In de hotels hadden we meteen veel werk. Want alles van analoge televisies werd digitaal, wifi werd steeds belangrijker, evenals camerasystemen, telefonie werd overgezet naar VoIP, enzovoorts.”

In sommige kamers garandeert een zelfontwikkeld systeem – beelden via wifi – voor een perfecte televisie-ervaring.

Een eigen satellietsysteem voor hotels

“Ondertussen hebben we ook ons eigen satellietsysteem ontwikkeld”, gaat Frederic verder. “Daarmee kunnen we beelden omzetten van satelliet naar IP en dan weer naar coax of wifi voor televisie of een draagbaar apparaat. Ook onze telefonie is speciaal toegespitst op hotels, met onder andere wake-upcalls en allerhande doorschakelingen. Ubicum kan eigenlijk IT-gewijs de wensen van de klant heel dicht benaderen. We kunnen dat doen omdat we zeer veel kennis in huis hebben, met een straf team inhouse developers. Zo koppelen we domotica aan televisiesystemen en telefonie aan PMS-systemen, om zo bijvoorbeeld de onderhoudsploeg te ondersteunen.”

De benodigde bandbreedte en capaciteit voor een sterk wifinetwerk is al jaren aan het groeien.

Draadloze luxe

“We hebben, zeker qua wifi, een zeer belangrijke evolutie gezien. Vroeger werden de ‘access points’ gewoon op de gang geplaatst en werd er nog voor elke technologie een kabel naar de kamers getrokken (coax, telefoon, eventueel netwerk). Dat laatste is natuurlijk niet alleen tijdrovend, maar ook duur. De huidige technologieën vereisen gelukkig nog maar één netwerkkabel per kamer waarop alles wordt aangesloten: tv, wifi en telefonie. Daardoor kan er zowel op tijd als op kosten duchtig bespaard worden. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met de voorbereidingen aan het nieuwe Mövenpick-hotel in Zaventem en daar konden we zo op 30.000 euro kabels besparen. Bovendien, doordat huizen en hotels steeds beter geïsoleerd worden, is wifi op de gang ook helemaal geen optie meer. Toch zeker niet als je – terecht veeleisende – klant op een normale manier van het entertainment wil genieten of met een gerust gemoed wil werken”, aldus Frederic.

“Kijk, de benodigde bandbreedte en capaciteit voor een sterk wifinetwerk zijn al jaren aan het groeien. Daarom zijn we elitepartner geworden van Ruckus, het meest gebruikte systeem in hotels. Het is sowieso het beste systeem. Ruckus is werkelijk ‘worry free’, we hebben daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Eerst en vooral zijn ze quasi onverslijtbaar. Ik denk dat ik ondertussen duizenden toestellen actief heb staan en daarvan heb ik uitzonderlijk eens één moeten terugsturen naar de fabrikant. Ze werken bovendien met een gepatenteerd antennesysteem, waardoor hun bereik ronduit fenomenaal is. En de snelheden die ze op papier beloven, zijn ook de reële snelheden. Eerder uitzonderlijk, dat kan ik je verzekeren.”

De telefonie is speciaal toegespitst op hotels, met onder andere wake-upcalls en allerhande doorschakelingen.

Op naar vijf sterren

Frederic: “De eigenaars van Beach Palace in Blankenberge zitten ondertussen al aan hun zesde hotel dat ze hebben overgekocht en volledig vernieuwd. In Blankenberge zijn ze overigens nog steeds bezig. Daar mogen we werkelijk alles doen. Zoals in hun andere hotels, overigens. Beach Palace krijgt nieuwe televisiesystemen (met Chromecast ingebouwd om eigen content op af te spelen), telefoontoestellen, computersystemen, inclusief de servers voor de deursloten, … Die televisiesystemen hebben we met mogelijkheid tot ‘casten’ geïnstalleerd omdat ik er toch van uitga dat binnen hier en vijf jaar lineaire televisie – kijken wanneer het uitgezonden wordt – in hotels niet meer belangrijk zal zijn. Los van het feit dat je daar als hoteleigenaar nog steeds heel veel geld voor moet betalen. Vroeg of laat stopt dat onherroepelijk. Iedereen zal zijn eigen content meehebben en willen bekijken op de mooie, grote televisies in de kamers. Deze renovatie daagde ons trouwens uit om oplossingsgericht en op maat aan de slag te gaan. In sommige kamers werd de bekabeling niet mee vernieuwd waardoor een tiental tv’s niet aansluitbaar waren via kabel. Dit hebben we opgelost met een zelfontwikkeld systeem waarmee we de beelden via wifi doorsturen. Later mogen we in Beach Palace ook het volledige wifigebeuren aanpakken, maar zover zijn we nog niet. Ze nemen technologie daar heel serieus, overigens, want ze zullen proberen er een vijfsterrenhotel van te maken. En dan moet alles, zowel extern als intern, perfect in orde zijn, natuurlijk.” 

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Ubicum bv.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres Gistelse Steenweg 229-231
8200 Brugge
België
Telefoonnummer 050 960 950 E-mailadres [email protected] Website ubicum.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?