BEFRNL

Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
‘Goede luchtkwaliteit is van meerwaarde voor de gasten’  
Een frequente reiniging van luchtkanalen verdient de hoogste prioriteit.

‘Goede luchtkwaliteit is van meerwaarde voor de gasten’  

Frequente reiniging van ventilatiesystemen voorkomt veel ellende

Een gezond binnenklimaat en brandveiligheid is wel het minste wat je als hotelgast mag verwachten. Toch is de ervaring van Valor Services Group – onder meer gespecialiseerd in reiniging van lucht- en vetkanalen – dat de ventilatiekanalen in hotels vaak sterk vervuild zijn. “Wij willen de facilitaire diensten in de hotelwereld graag bewuster maken van de luchtkwaliteit en de brandveiligheid,” zegt CEO en mede-eigenaar Thierry Desmet.

Een periodieke reiniging van afzuigkappen in hotelkeukens is noodzakelijk om het risico op brand te beperken.

Op het gebied van een gezond binnenklimaat in openbare gebouwen, zoals hotels, bestaat er heel wat wet- en regelgeving, onder meer vastgelegd in het Bouwbesluit en de Arbowet. Ook Europese regelgeving stelt allerlei eisen aan de luchtkwaliteit. Aan duidelijkheid geen gebrek, zou je denken. Toch laat de luchtkwaliteit in hotels vaak te wensen over, weet Thierry Desmet. 

Hij legt uit dat een professionele reiniging van luchtkanalen van het grootste belang is: “Met name de filters in zogeheten pulsiegroepen – die voor de aanvoer van verse buitenlucht zorgen – dienen frequent te worden vervangen. Deze filters verwijderen stof en fijnstof uit de lucht en voorkomen dat zich vocht en schimmel in het luchtventilatiesysteem nestelt. Hoe vaak deze filters moeten worden vervangen, hangt overigens ook sterk af van de omgeving van het hotel. Ligt een hotel bijvoorbeeld pal naast een bouwplaats met veel stofvorming, dan is het noodzakelijk om de filters meermaals per jaar te vervangen.”

Stofophoping in extractiekanalen

Behalve pulsiekanalen bevinden zich in luchtventilatiesystemen zogeheten extractiekanalen; deze zorgen voor de afvoer van lucht uit (vochtige) ruimten naar buiten. “In het onderhoud worden deze extractiekanalen vaak over het hoofd gezien, en dat terwijl die vaak het meest vervuild zijn,” waarschuwt Desmet. “Vooral in extractiekanalen van sanitaire ruimten zoals badkamers en toiletten hoopt zich vaak veel vuil en stof op, waardoor een serieus brandgevaar kan ontstaan. Hoe dan ook dienen beide typen kanalen frequent te worden gereinigd. De wettelijke norm hiervoor – zoals die bijvoorbeeld in het Bouwbesluit staat – is eens in de drie tot vijf jaar, maar het is beter om uit te gaan van de EN 15780-norm. Deze bepaalt namelijk vanaf hoeveel gram stof dat zich per m² in een kanaal ophoopt een reiniging noodzakelijk is.” 

Een schoon luchtkanaal na de reiniging.

Automatische meting luchtkwaliteit

Eveneens cruciaal voor een gezond binnenklimaat is het meten van de luchtkwaliteit. Waar een installateur vroeger  eigenhandig een kijkje moest nemen in de luchtkanalen, is hiervoor tegenwoordig allerlei vernuftige apparatuur op de markt, verduidelijkt Desmet. “Een goed voorbeeld is onze eigen Zaack DUST®, een sensor die het stofniveau in een ventilatiesysteem continu controleert volgens de NF EN 15780-norm. Voor het meten van de binnenluchtkwaliteit bestaan er daarnaast allerhande systemen die automatisch de concentratie van onder meer CO2, vluchtig organische stoffen – kortweg VOC’s – en fijnstof meten. Wanneer een van de parameters het toegestane niveau overschrijdt, wordt er automatisch een waarschuwing verstuurd. Dergelijke meetapparatuur is een goede investering, want het kunnen aantonen van een goede luchtkwaliteit is ook van meerwaarde voor hotelgasten.”

Een schoon luchtkanaal na de reiniging.

Brandgevaar in hotelkeukens

Een thema dat volgens Desmet aparte aandacht verdient, is de brandveiligheid in hotelkeukens. “In grootkeukens wordt vaak gewerkt met frituurpannen, hete oliën, bakplaten en open vuur. Worden de afzuigkappen niet goed onderhouden, dan ontstaat er een opeenstapeling van vetten in de vetkanalen, met een vergroot risico op brand. Wettelijk is het verplicht om de afzuigsystemen minstens één keer per jaar te laten reinigen door een erkend reinigingsbedrijf. Wat wij zien, is dat de meeste hotels zich hier keurig aan houden. Maar voor de brandveiligheid, zeker bij intensief gebruikte hotelkeukens, is het raadzaam om dat vaker te laten doen. Want bedenk: de kostprijs van een periodieke reiniging weegt absoluut niet op tegen de kosten van een noodgedwongen sluiting van een hotel als gevolg van een brand in een extractiekanaal.” 

De Zaack DUST® van de Valor Services Group controleert automatisch het stofniveau in een ventilatiesysteem.

Desmet spreekt uit eigen ervaring en wil dat ook graag benadrukken: “Ik ben CEO van een bedrijf met zo’n honderd medewerkers, maar ik heb het vak helemaal vanuit de praktijk geleerd. Ik heb zogezegd zelf met mijn handen in het vet, vuil en stof gezeten. Dat geldt overigens voor de gehele directie van de Valor Services Group. Daarmee onderscheiden wij ons duidelijk van andere grote bedrijven in onze branche,” besluit hij.  

Met geavanceerde meetapparatuur kan onder meer de concentratie van CO2, vluchtig organische stoffen en fijnstof worden bepaald.

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Valor Services Group.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres Boomsesteenweg 20
2630 Aartselaar
België
Telefoonnummer +32 3 304 86 44 E-mailadres [email protected] Website valorservicesgroup.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?