Bijna de helft (48 procent) van de consumenten in België bezoekt wel eens alleen een restaurant om te lunchen of te dineren, blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij duizend consumenten door ondernemersplatform Lightspeed. Hoewel de andere 52 procent dit liever doet in het bijzijn van gezelschap, mag het duidelijk zijn dat solo dining bepaald geen taboe meer is. Wat zijn de redenen en hoe speel je als hotelondernemer in op deze trend?
Uit het onderzoek van Lightspeed bleek dat 42 procent dit doet voor de ontspanning en om tijd voor zichzelf te nemen. 24 procent geeft aan het leuk te vinden om alleen op restaurant te gaan, iets minder dan een op vijf (18 procent) als het gaat om een lunch op werk. Een kleine groep echte restaurantliefhebbers (17 procent) gaat alleen om nieuwe plekken uit te proberen, 14 procent omdat ze aan het reizen zijn voor werk en 8 procent doet aan solo dining omdat ze makkelijker een tafel voor één kunnen krijgen bij een populair restaurant.
Ook zonder tafelgenoten vermaken restaurantbezoekers zich goed. 41 procent kijkt graag naar andere mensen en bijna de helft (48 procent) vindt het heerlijk om zich te begeven in rust en stilte. Ook wordt de smartphone of laptop er vaak bij gepakt om e-mails te lezen of te beantwoorden (24 procent), en een kwart (25 procent) scrolt op Instagram of Facebook. Zo’n 24 procent laat weten nieuwe gerechten van de menukaart te kiezen die ze nog niet eerder geprobeerd hebben. 13 procent gaat alleen uit eten om nieuwe mensen te ontmoeten en connecties te maken.
Wat ook de reden is om alleen uit eten te gaan, niemand vindt het fijn om een aparte behandeling te krijgen als sologast, onderzocht de Koninklijke Horeca Nederland al eens, samen met de Hoge Hotelschool Maastricht. 73 procent van de respondenten gaf aan dat ze (vaker) alleen uit eten zouden gaan als horecagelegenheden rekening houden met hun wensen. Hotelrestaurants zijn bij uitstek plekken waar soloreizigers samenkomen, en daarom kan het lonen om een aangename omgeving te creëren waarin zij zich welkom voelen.
Je gastvrijheid en service op een innovatieve manier aanpassen draagt bij aan een betere eetervaring voor sologasten, maar kan ook positief uitpakken voor de sfeer in de openbare ruimtes van jouw hotel. Door gezellige zitplekken te creëren in hoeken, vensterbanken of barplaatsen met uitzicht op de keuken of het restaurant voelen sologasten zich minder geïsoleerd en meer op hun gemak. Daarnaast zijn er natuurlijk ook gasten die hun maaltijd willen combineren met werk. Zij zullen dankbaar gebruikmaken van strategisch geplaatste stopcontacten, of een speciale work-and-dinezone in je restaurant.
Voor de sologasten die in contact willen komen met anderen, kan het leuk zijn om speciale maaltijden rondom een grote chef’s table te organiseren. Dit biedt niet alleen een maaltijd, maar ook een ervaring waarbij gasten zich betrokken voelen. Een ‘aanschuiftafel’ kan sociale interactie tussen tafelgenoten bevorderen, zonder de verplichting van gezelschap, wat voor velen een aantrekkelijke middenweg kan zijn.
Solo-eters benaderen zonder de aanname dat er nog meer tafelgenoten onderweg zijn, zorgt ervoor dat zij zich op hun gemak zullen voelen. Ook is het belangrijk om er niet per definitie vanuit te gaan dat gasten die alleen komen met rust gelaten willen worden. Attent inspelen op de behoeften van gasten geldt voor zowel tafels voor één als voor meer personen. Vergeet ook de menukaart niet: een gevarieerd aanbod van kleinere porties of degustatiemenu’s speciaal ontworpen voor één persoon (inclusief kleine wijnflesjes), kunnen aantrekkelijke opties zijn voor alleeneters.
Breng alle F&B-activiteiten van jouw hotel onder één dak, met het gebruiksvriendelijke kassasysteem van Lightspeed, het ondernemersplatform voor ambitieuze horecaondernemers en de ideale partner voor jouw PMS.
Neem dan rechtstreeks contact op met Lightspeed Commerce.
Contact opnemen