In de schaduw van de Gentse Ghelamco Arena – en vlakbij het historische stadscentrum van de Arteveldestad – opende Van der Valk Hotel Gent op 1 april 2021 haar deuren. Het zestiende hotel in België van de bekende hotelketen combineert een uitstekende ligging, comfort, duurzaamheid en gastvrijheid. We gingen op bezoek bij Max en Dominique Van der Valk, een gedreven directiekoppel dat dit nieuwe hotel mee op de kaart zet.
262 luxueuze en ruime hotelkamers, 12 conferentie- en vergaderzalen, diverse bars en restaurants en een state of the art fitness- en wellnesscomplex. Elke gast of bezoeker is onder de indruk van het tien verdiepingen tellende Van der Valk Hotel Gent.
“Door onze uitstekende ligging, moderne faciliteiten en een gedreven team van ruim 200 medewerkers – onze superhelden – vonden toeristen en zakenlui meteen na de opening vlot de weg naar ons hotel”, zegt Max Van der Valk, samen met echtgenote Dominique vierdegeneratiezaakvoerder van het pand. “Met 262 kamers zijn we het grootste Van der Valk Hotel van België. Ondanks die omvang zijn we er toch in geslaagd om een sfeervol hotel te creëren, boordevol knusse hoekjes. Onze gasten zijn laaiend enthousiast over het gezellige karakter van ons pand.”
Voor de verbouwing en inrichting van het hotel ging Van der Valk in zee met Group Jansen, een gekend renovatie- en bouwbedrijf. Max en Dominique zijn vol lof over deze samenwerking: “Het was best een pittige uitdaging om een bestaand gebouw volledig te laten strippen en om te toveren tot een prachtig hotel. Het bouwteam van Group Jansen haalde alles uit de kast om de totale binneninrichting, inclusief alle technische installaties, tot in de puntjes af te werken. Ze stonden zelfs in voor vast en los meubilair, gordijnen en tv-toestellen.”
Max en Dominique zijn erg trots op de klimaatplafonds in hun hotel, een absolute primeur in de sector. Max legt uit: “Onze hotelgasten en -bezoekers genieten dag en nacht van een aangename binnentemperatuur, door stralingswarmte en -koeling en een perfecte ventilatie, akoestiek en verlichting. Ook voor onze energiefactuur is dit innovatieve project een zegen, omdat we de gewenste kamertemperatuur per kamer kunnen instellen. Dit is mogelijk door de koppeling van het volledige gebouwbeheersysteem aan onze reservatiesoftware.”
Een aangename binnentemperatuur is uiteraard ook essentieel in de twaalf conferentie- en vergaderzalen die in het hotel beschikbaar zijn. Omdat we in het hart van een bedrijvenbuurt liggen, is de vraag naar seminarie- en vergaderzalen groot. Dominique: “We spaarden kosten noch moeite om een divers aanbod van multifunctionele zalen uit te bouwen. In elk van onze zalen bieden we uitstekende audiovisuele middelen aan, aangevuld met gratis wifi en uitgebreide cateringmogelijkheden. Niet onbelangrijk: elke zaal beschikt over natuurlijk daglicht en klimaatbeheersing. Door een modulaire zaalopbouw kunnen we één grote ruimte creëren, met een capaciteit van 500 mensen.”
Geen hotel zonder lekker eten en drinken. Dat is in Van der Valk Hotel Gent niet anders. “Hotelgasten en bezoekers zullen in ons hotel geen honger lijden”, zegt Max lachend. “In een van onze drie restaurants genieten ze van een lekkere kop koffie, een snelle lunch of een uitgebreid diner. Bij mooi weer kan dit trouwens op ons ruime terras aan de rooftopbar, met een fantastisch uitzicht op het Gentse stadscentrum. Van Belgische klassiekers tot oosterse gerechten: de chef-koks in onze restaurants toveren telkens heerlijke maaltijden op tafel.”
Ook voor sport en ontspanning heeft het hotel heel wat te bieden, met onder meer een fitness- en wellnessruimte. Dominique: “In onze spa genieten onze gasten van een Finse sauna, belevingsdouches, Turks stoombad en relaxruimte, terwijl onze gym – open van 6 tot 23 uur – erg populair is voor een gezonde workout, als start of afsluiter van de dag. Elke hotelgast mag kosteloos gebruik maken van deze fitnessruimte.”
“Samen met ons fantastisch team van medewerkers blijven we hard werken om ons hotel verder op de kaart te zetten”, besluit Max. “We leggen de lat voor onszelf hoog, zodat klanten en bezoekers altijd van een unieke hotelervaring genieten.” ■