Een verfrissende visie op hotelrestaurants
Het is de laatste jaren een zichtbare trend in de hotelbranche: het upgraden van foodconcepten. Nieuwe eisen van gasten maken het runnen van een hotelrestaurant dan ook een continue uitdaging. Sterrenchef Soenil Bahadoer is al bijna 28 jaar chef-eigenaar van de Lindehof in Nuenen. Hier verrast hij mensen dagelijks met nieuwe smaakcombinaties. Wat hotelrestaurants écht nodig hebben om boven de rest uit te steken? Hij vertelt het ons vanuit zijn expertise.
Bahadoer komt zelf regelmatig bij verschillende hotels over de vloer. Een aantal dingen valt hem op: “Ik denk dat veel hotels qua kwaliteit en beleving nog een stapje vooruit kunnen. Zo zie ik bijvoorbeeld vaak een saaie, koude inrichting. Met een mooie bar en lekker zittende sofa’s maak je het in een handomdraai knusser en gezelliger. Ook het eten mag nét een niveau hoger om de beleving beter te maken. Geen zelfservice, maar een echte uitnodiging om smakelijk te dineren. Veel hotels zijn goed bezig, maar er liggen zeker verbeterkansen!”
Volgens Bahadoer begint een fijne beleving al bij het inchecken. “Heb je een brasserie met mooie producten? Dan ben je al een heel eind. Maar goede promotie van je restaurant begint al bij het eerste contact aan de balie. Bied je gasten bij aankomst een drankje aan, met een klein hapje van de chef. Zo laat je jouw gasten meteen zien wat voor lekker eten je in huis hebt. En wat ook helpt: vraag ze bij het inchecken of je een reservering voor ze kunt maken. Want een goed begin is het halve werk!”
Het belangrijkste element aan een goed restaurant is natuurlijk lekker en goed eten. Ook daar heeft Bahadoer een aantal goede tips voor. “Het belangrijkste? Een goed menu samenstellen. Iets simpels als een lekkere salade gemaakt van (lokale) producten kan al erg goed werken. Gebruik mooie sla, gril een stukje tonijn, bereid een smakelijke vinaigrette en presenteer alles mooi. Dat nodigt meteen uit!”
“Maar ook variatie op je menukaart is van groot belang”, vervolgt Bahadoer. “Blijf altijd vernieuwen in smaakontwikkeling en beleving. En, kijk naar de vraag van je gasten en de markt. Vegetarisch eten is bijvoorbeeld steeds populairder. Zorg dan ook dat je vegetarische opties op je kaart hebt staan. Dat kan al heel simpel met het opensnijden van een mooie aubergine en deze even grillen op de barbecue. Maar je kunt gasten ook verrassen met een mooie wijnkaart. Of zorg dat je dagelijks een special aanbiedt aan je gasten. Dat kan al bij het ontbijt: denk eens verder dan croissants en kaas en bied je gasten eens een miso-soep aan. Zo blijf je jouw gasten verrassen.”
Wil je echt inspelen op de beleving? Dan is volgens Bahadoer een open keuken een goed idee. “Zo ervaren je gasten live hoe je hun gerecht bereidt!”
Hotelketens gaan steeds vaker een samenwerking aan met meesterkoks. Zo bieden ze een echte eetervaring op hoog niveau. Een goede ontwikkeling, volgens Bahadoer. “Hoe mooi is het om als chef aan de slag te gaan met de gerechtenontwikkeling in een hotel? Dat vraagt natuurlijk tijd en organisatie, maar het is een toffe uitdaging.”