Eén van de belangrijkste uitdagingen in de hotelbranche is de vraag naar personeel. Nick Bos, CEO van HR-dienstverlener Nedflex, deelt zijn visie en geeft praktische handvatten om zelf stappen te zetten: “Geniaal werkgeverschap begint dichterbij dan men denkt.”
Nedflex is in ruim 30 jaar uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. “We doen alles wat aan HR gerelateerd is – van uitzenden, payrolling, werving en selectie tot verzuimtrajecten, detachering en advisering,” vertelt CEO Nick Bos. “We hebben veel te maken met de groeiende behoefte aan personeel voor de hotel- en horecabranche. Niet alleen neemt de vraag toe, maar ook wordt de vijver waaruit gevist wordt steeds kleiner. Er komen veel hotels bij, waardoor er meer concurrentie ontstaat. Denk ook aan de invloed van zzp’ers en freelancers. Zij werken vaak via platforms en kunnen hogere tarieven neerzetten. Bovendien slaat in de komende 10 jaar de vergrijzing hard toe, ook in ons omringende landen. Al met al zijn personeelskosten in de hospitality branche een enorme kostenpost. Samen met onze opdrachtgevers zorgen we ervoor dat functies toch zoveel mogelijk door goede werknemers worden ingevuld.”
De boodschap van Nedflex is dat we anders tegen werkgeverschap moeten aankijken. Bos: “Goed werkgeverschap levert je geen mensen meer op. Op arbeidsvoorwaarden en salaris is het verschil bijna niet meer te maken, dus het moet geniaal werkgeverschap worden. Dat betekent aan de slag gaan met zaken als waardering, groei en het sociale aspect – en dat begint dichterbij dan men wellicht denkt.”
Focus bijvoorbeeld op het huidige personeel door een medewerkerstevredenheidsonderzoek te doen. “Je moet weten wat er speelt, waar medewerkers plezier uit halen en wat redenen kunnen zijn om te vertrekken. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld een leidinggevende of collega die niet prettig ligt, gebrek aan ontwikkeling, werkdruk of stress. Heb je de onderzoeksresultaten, dan is het zaak deze met een kritische blik op jezelf te bekijken. Durf het perspectief van de medewerkers binnen te laten komen. Dat is zeker niet makkelijk. Voor leidinggevenden voelt het toch vaak als persoonlijke kritiek.” Voor wie interesse heeft, is een voorbeeldonderzoek beschikbaar. Bij het vertalen naar acties kan Nedflex helpen met advisering.
Een andere concrete actie om meteen in te zetten, is het invoeren van een killer on-boardingstraject. “Slecht ingewerkt worden is een aspect waar mensen meteen op afhaken. Dat begint bij intensieve begeleiding in de eerste week. Neem de tijd om een geniale on-boarding te maken. Introduceer bijvoorbeeld een buddysysteem. Onze adviseurs bieden ondersteuning door een volledig on-boardingstraject te ontwerpen en te implementeren.”
Denk tot slot vooral ook out of the box, aldus Bos. “Doe eens een experiment met Open Hiring. Dit fenomeen – overgewaaid uit Amerika – houdt in dat als je wilt werken, je gewoon aan de slag kunt – zonder cv of sollicitatiegesprek. Op het moment dat sollicitatiebarrières worden weggenomen, ga je mensen zien met wie je voorheen nooit contact zou hebben gehad. Bij bedrijven waar we dit inzetten, komen goede mensen naar boven die eerder het vertrouwen in ‘het systeem’ hadden verloren.” Met veel plezier en deskundigheid gaat Nedflex met jou de uitdaging aan. Wie pakt de handschoen op?
Gaan dergelijke acties het personeelstekort oplossen? Bos: “Niet direct want bijna elke branche heeft moeite om vacatures gevuld te krijgen. Maar als jij als werkgever eruit springt, dan ontstaat het geniale werkgeverschap en dan zal het voor jou net wat makkelijker worden. Met Nedflex staan we dagelijks in verbinding met werkgevers. Door onze expertise en de samenwerking zorgen we dat HR naar een hoger niveau gaat en openstaande vacatures worden ingevuld.”