BEFREN

Platform on hotel management, interior design and design in Flanders
Strong foundations, solid future
Realisatie van een diepwand op de Lammermarkt in Leiden.

Strong foundations, solid future

Van paalfunderingen tot kerende wanden, injectiewerken en grondverbeteringen: met meer dan een eeuw ervaring en knowhow is Franki Grondtechnieken dé expert in trillingsvrije funderingstechnieken.

Het succesverhaal van Franki Grondtechnieken begint in 1908, toen Edgard Frankignoul het octrooi voor de allereerste Franki-paal verwierf. Met deze geheide paal met grote voet werden in korte tijd tal van vooraanstaande projecten uitgevoerd. Ook werd een wereldwijd imperium opgebouwd met dochterondernemingen en franchisers in funderingstechnieken en algemene bouw, dat in de jaren ’80 werd opgesplitst. Sindsdien focust het in 1934 opgerichte Franki Grondtechnieken zich volledig op funderingstechnieken. Het bedrijf maakt onderdeel uit van Franki Foundations Belgium, dat sinds 2008 onderdeel is van de BESIX Group.

Grondverdringende schroefpalen voor woontoren OurDomain Rotterdam Blaak (voorheen: Bright) in Rotterdam.

De basis voor complexe projecten

Of het nu gaat om een uitbreiding van een operationele petrochemische fabriek of ziekenhuis, een parkeergarage of hoogbouw middenin de stad of een grootschalig infraproject met tunnels en bruggen: het zijn vooral de complexe en specialistische werken waarin Franki Grondtechnieken zijn meerwaarde toont. “Met onze trillingsvrije technieken leggen wij letterlijk de basis voor deze projecten”, vertelt Algemeen Directeur Jan-Wim Verhoeff. “Een illustratief voorbeeld is de Spoorzone in Delft, waar in bijna 10 jaar tijd een 2.300 meter lange spoorwegtunnel met ondergronds station en ruimte voor 4 sporen is gerealiseerd. Voor deze ondergrondse voorziening moest een tunnel worden uitgegraven. Omdat het inbrengen en trekken van damwanden teveel trillingen en geluidsoverlast zou veroorzaken, is gekozen voor een trillingsvrij alternatief van Franki. Wij hebben sleuven tot wel 25 meter diepte gegraven, waarin van onderaf beton werd gepompt om in de grond gevormde panelen te maken. De 7,50 meter brede panelen die op deze manier ontstonden, vormden uiteindelijk een stabiele wand die is ontgraven en waarin de tunnel is gerealiseerd. Op vergelijkbare wijze hebben wij de wanden gegraven voor de stations van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. En ook voor de ondergrondse parkeergarages op de Lammermarkt en Garenmarkt in Leiden is de basis door ons gelegd.”

Palenwand op de Noordboulevard in Scheveningen.

Van funderingen t/m complete bouwputten

De trillingsvrij geboorde palen van Franki vormen tevens het fundament van hoogbouwproject The Student Hotel, dat gebouwd is naast het Centraal Station in Eindhoven. Maar ook van woontoren OurDomain Rotterdam Blaak (voorheen: Bright), dat het laatste project in de wederopbouw van Rotterdam betrof. “Dat we naast funderingstechnieken ook complete bouwputten uitvoeren, bewijzen we bijvoorbeeld met de RIVM toren in Utrecht”, aldus Verhoeff. “In dit project hebben we bouwputwanden inclusief verankering aangebracht. Bovendien hebben we palen met een diameter van maar liefst 2 meter en een diepte van 60 meter de grond in gebracht om aan de trillingseis te voldoen. We hebben de bodem afgedicht middels een bodeminjectie, waarna we de complete bouwput hebben ontgraven. Hierdoor kon de aannemer direct starten met zijn bouw.”

De meeste funderingstechnieken van Franki worden in de grond gevormd. “Naar wens kunnen we tevens combinaties van geboorde palen en prefab elementen maken, met een trillingsvrij én kwalitatief zeer zeker element als resultaat. Deze techniek wordt onder andere ingezet op project ‘A16 Rotterdam’, tussen de A16 en A13, waar we in een funderingscombinatie met Voorbij Funderingstechniek zo’n 10.000 combipalen de grond in brengen.”

Eigen engineeringsafdeling

Op basis van onder andere soort gebouw, omvang, locatie en bodemgesteldheid ontwerpen de eigen engineers van Franki graag een fundering op maat voor ieder project. “Bovendien staan we in voor een stukje advies. Bijvoorbeeld wanneer met een alternatief paalsysteem goedkoper, sneller en/of stiller gebouwd kan worden”, besluit Verhoeff. ”Wij beschikken over meer dan 100 eigen en gehuurde machines, van megagroot tot superklein, waardoor we letterlijk op elke bouwplaats aan de slag kunnen.”  

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?