Het is een uitdaging voor elke hoteluitbater. Hoe zorg je dat de schaarste op de arbeidsmarkt de kwaliteit van de eigen dienstverlening niet onder druk zet? Bijvoorbeeld door een tekort aan receptionisten. Volgens Reinier Smulders van Rabobank biedt de digitalisering van het incheckproces voor hotels enorme kansen.
Online verificatiediensten zijn aan de orde van de dag. En dat is logisch: bedrijven hebben daar behoefte aan. “Zeker de hotellerie. Die wil immers weten wie er in huis is”, zegt Reinier Smulders, bij Rabobank verantwoordelijk voor de Business Development Identity Services. “Los van wettelijke identificatieverplichtingen, is er ook een zoektocht naar gemak. Of beter gezegd: naar snelheid. Want als het inchecken efficiënter verloopt, leidt dat tot minder wachttijd bij andere gasten en een hogere omzet. De ingecheckte gast kan immers eerder naar de bar om een drankje te bestellen, of direct aanschuiven in het restaurant. Kortom, de conversieratio wordt groter. Deze efficiency – met behulp van de techniek van Rabo Identity Services – betekent uiteindelijk een hogere omzet.”
De techniek heeft zich al bewezen: een groot hotelconcern in Nederland werkt voor de eigen ‘Exclusive Members’ al succesvol met Rabo Identity Services. “Zij zien dit als een onderdeel van het optimaliseren van de customer journey”, zegt Reinier. “Bovendien zorgt het hotel zo dat de gegevens van de klant up-to-date zijn. Bij het inchecken hoeft niet alles meer te worden gecontroleerd. Dat doet het systeem. Ik zie het dan ook als een one-stop-solution. Het onboarden van klanten gaat slimmer.”
Reinier verwacht dat dit type identiteitsdiensten de komende jaren een hoge vlucht neemt. “Elke hotelketen of hotelmanager die staat voor digitalisering, zal hier interesse in hebben. We horen het van de innovatie- of compliance-managers bij hotels, maar ook van de facility managers of hoofd financiële zaken in andere sectoren. Het bereiken van meer efficiency staat bij iedereen hoog op de agenda. Alleen heeft niet iedere organisatie de technische mogelijkheden en de financiële middelen om zelf een onboarding-systeem te ontwikkelen.”
Rabo Identity Services zorgt er overigens niet voor dat het persoonlijk contact met de klant verloren gaat, benadrukt Reinier. “Integendeel. Het zorgt voor een snellere organisatie van routineprocessen, waardoor er juist tijd vrijkomt voor dat persoonlijke contact. Daarnaast zijn er binnen deze services verschillende levels: uiteindelijk bepalen de hotels zelf op welk niveau ze het onboarden van gasten willen inrichten.”
Rabo Identity Services (RIS) is een samenwerking tussen Europees technologiebedrijf Signicat en Rabobank. “Samen zorgen we voor een veilige digitale identificatie en heel veel klantgemak”, besluit Reinier. “En laten we daarbij niet vergeten dat natuurlijk alle privacy wordt gewaarborgd. Gegevens worden vertrouwelijk behandeld. De gast hoeft zich daar geen enkele zorgen over te maken. Bovendien werkt RIS via het eigen bankrekeningnummer.”
Verder onderzoeken we natuurlijk de mogelijkheden om in de toekomst te kunnen integreren met de PMS systemen van de hotels. De gebruiker zal dan nog meer gemak gaan ervaren bij het boeken van een kamer.”