In Schiedam wordt de allerlaatste hand gelegd aan het nieuwste Van der Valk hotel, dat casco, wind- en waterdicht is opgeleverd door Van Omme & De Groot. Het hotel telt 179 kamers, 5 suites, een congrescapaciteit voor 400 personen, 10 conferentiezalen, een groot restaurant, een skybar en wellness. Het is het eerste Van der Valk hotel voor Van Omme & De Groot met een vijf sterren BREEAM certificering.
“Eind 2018 kregen we opdracht van Van der Valk. In oktober 2021 konden wij het pand casco, wind- en waterdicht opleveren”, zegt werkvoorbereider Arnoud van Broekhoven. “We hebben meerdere hotels voor Van der Valk gerealiseerd, waaronder in Duiven en Dordrecht, maar dit was het eerste project met BREEAM ‘Outstanding’.” Om deze BREEAM-certificering te behalen, moest aan diverse eisen worden voldaan. “Alle eisen staan in een dik boekwerk. Zo moest bijvoorbeeld de herkomst van alle materialen onderbouwd worden. Ook moest al het hout FSC gecertificeerd zijn. Daarnaast was het afvalmanagement op de bouwplaats een belangrijk element.”
“Het pand is qua constructie redelijk te vergelijken met de hotels in Duiven en Dordrecht, maar de architect heeft voor de gevel iets andere keuzes gemaakt. Zo zijn de dakranden en prefab balkons met borstweringen uitgevoerd als prefab beton met daarop steenstrips verlijmd. Hiervan moesten wij aan kunnen tonen dat de steenstrips 50 jaar blijven zitten en geen gevaar vormen voor de omgeving. Middels een rekenmodel hebben wij het risico kunnen berekenen, bovendien hebben we met de opdrachtgever afgesproken dat er elk jaar een steekproefsgewijze inspectie plaatsvindt.”
De grootste uitdaging was bij deze bouw echter de logistiek, zegt de werkvoorbereider. “Bij vorige projecten begon de afbouw vaak pas als wij het casco afgerond hadden. Samen met Van der Valk besloten we om nu sneller met de afbouw te beginnen, hiermee hebben we uiteindelijk 5 tot 6 maanden gewonnen. Zo hebben we de kozijnen met glas met de ruwbouw mee geplaatst. Dit was logistiek noodzakelijk, maar wel een risico. Door alles zorgvuldig af te dekken is er gelukkig weinig ruitschade ontstaan. Het voordeel ervan was dat alle (afbouw)partijen korter achter de ruwbouw aan konden werken. Bovendien was het voor de bouwvakkers veel aangenamer om in een afgesloten ruimte te werken.”
Om alle materialen op hun plek te krijgen, werd tijdens de ruwbouw gebruik gemaakt van een tijdelijke bouwlift, maar is ook al snel gebruik gemaakt van de definitieve liften ín het gebouw. “Vaak worden de definitieve liften pas gebouwd als de ruwbouw klaar is. Bij Van der Valk Schiedam is er voor gekozen om drie van de vier liften eerst van de kelder tot de 10e verdieping op te bouwen. In dezelfde periode werd het betoncasco afgemaakt en had de liftinstallateur ‘slechts’ 6 weken nodig om de liften door te trekken tot de 16e verdieping. De opdrachtgever betaalde daarvoor wel wat meer, maar deze keuze heeft een groot voordeel opgeleverd voor het tempo van de afbouw.”