‘TECH EDEN’ is het hoofdthema van de komende editie van Maison&Objet. De ontmoetingsplaats voor professionals actief in interieurontwerp en design gaat door van 18 tot 22 januari 2024 in het Parc des Expositions de Villepinte in Parijs. De organisatoren vieren de dertigste verjaardag van deze hoogmis van decoratie en design en willen de bezoekers meenemen op een trip naar een gerevitaliseerde toekomst die technologie en natuur combineert, op weg naar een herwonnen paradijs.
Maison&Objet leidt en verenigt sinds 1994 de internationale scene van decoratie, design en lifestyle. Deze vakbeurs creëert visibiliteit voor de deelnemende merken en het digitale platform, maar is ook een vitrine voor de trends die de wereld van de decoratie beheersen. De organisatie streeft ernaar om talent te ontdekken, mogelijkheden voor uitwisseling en inspiratie, online en offline, te openen en de ontwikkeling van bedrijven te stimuleren. Het is een echte barometer voor de sector. Bovendien kunnen kopers en merken via het online platform MOM (Maison&Objet and More) doorlopend van gedachten wisselen, contacten leggen en nieuwe collecties lanceren, maar dan zonder het fysieke contact.
Voor het bedenken van het thema voor deze editie werkten de organisatoren samen met Peclers Paris, een specialist in creatieve strategie. Zij zien ‘TECH EDEN’ als een opportuniteit om “de nadruk te leggen op de diepgaande evolutie in de relatie tussen wetenschap en natuur, en deze te projecteren naar een duurzame en wenselijke toekomst.” Het concept is progressief en verrijkt met scenografische interpretaties, die nu eens rustgevend, dan weer stimulerend, maar altijd inspirerend zijn. Het verhaal, dat een futuristische utopie met nieuwe realiteiten verzoent, maakt deel uit van het geheel van een beurs die alle segmenten van decoratie en design, kunst en ambacht, retail, decor en hospitality omvat. Professionals worden uitgedaagd om opnieuw na te denken over ruimtelijk ontwerp en lay-out, versterkt door technologische innovatie en met behulp van innovatieve, esthetische en omgevingsbenaderingen.
Het centrale thema zal op verschillende plaatsen op de beursvloer, in de vitrines in de stad en op MOM terugkeren. Zo wordt de nadruk gelegd op futuristische esthetiek en technologische vooruitgang, maar ook op het verlangen om mensen terug te laten houden van het leven. Locaties worden gehybridiseerd, het gebruik ervan wordt veelzijdiger. Drie zones zetten we in deze reportage extra in de kijker.
De What’s New in Retail?-area is een echte denktank voor de omnichannelsector van de distributie. Er is ruimte voor een selectie van nieuwe producten, een programma met workshops en conferenties, een café en een schat aan ideeën rond merchandising. François Delclaux presenteert, in samenwerking met het internationale ontwerpbureau BETC, een zone waar sourcing, inspiratie en uitwisseling centraal staan. De scenografie van de locatie bestaat uit de zachtste ontwerpen, waar ‘tech’ discreet aanwezig is door omhullende materialen, natuurlijke vormen en zachte kleuren. Drie belangrijke trends komen aan bod: duurzaam minimalisme, verantwoord brutalisme (hergebruik en recycling van materialen) en organische soepelheid.
Door aspecten als afstandswerk, open source technologie en e-commerce is ons leven veranderd. De privéwoning wordt beschouwd als een toevluchtsoord, een rustgevende cocon met een modulair ontwerp: de woonkamer wordt een kantoor, terwijl de badkamer evolueert tot een woonkamer gewijd aan welzijn. What’s New in Decor? – de trendruimte van Elisabeth Leriche tijdens Maison&Objet – biedt een frisse benadering van interieurdecoratie, geïnspireerd door ‘TECH EDEN’ en vertaald in patronen, textiel, installaties en decors.
In het Trends Forum, centraal in het Hospitality Lab, integreert Peclers Paris drie biofiele, meeslepende en toekomstgerichte ‘escape pods’: ontwakend, actief en regeneratief. Elk van deze pods belichaamt één van de facetten van de hospitalitysector die voortdurend evolueert: het café verandert in een welzijnsruimte, luxe spa’s duiken op in hotelkamers en luchthavens of treinstations, waar mensen vaak lang moeten wachten, worden door de nieuwste technologieën omgetoverd in sportfaciliteiten.
“De jubileumeditie van Maison&Objet wordt opnieuw de plek om alle nieuwe trends op het vlak van decoratie, design en lifestyle te spotten. Deze editie heeft meer dan ooit aandacht voor de klanten en hun behoeften. De beurs positioneert zich in het hart van belangrijke uitdagingen van vandaag en morgen door creativiteit, innovatie en eco-verantwoordelijkheid te combineren. We streven ernaar om alle mogelijkheden te illustreren die op het vlak van decoratie, design en lifestyle beschikbaar zijn, en de ontwikkeling van die sectoren te ondersteunen”, zegt managing director Mélanie Leroy. “Dit blijkt uit de kwaliteit van het programma met onder meer het innovatieve project ‘Designer van het Jaar’, de ontwikkeling van een What’s New?-area, waar bezoekers concrete antwoorden vinden op de uitdagingen voor de retail, en de Hospitality Lab, die een uniek toekomstbeeld voor de ‘hybridisering’ van openbare ruimten schetst. Ontdek alle details via www.maison-objet.com.” ■