Voor de bekleding van de gevels van haar hotels kiest de familie Van der Valk al langer voor aluminium composiet. Dat was bij de vestiging in Venlo niet anders. Zo werd Aldowa Composites in een vroeg stadium door de architect en opdrachtgever benaderd om de aluminium composiet gevelbekleding mee uit te denken. De firma uit Rotterdam, gespecialiseerd in de ontwikkeling, engineering, constructie, productie en montage van gevels, vooral bij toepassingen met uitdagende, complexe vormgeving, kreeg uiteindelijk ook de opdracht.
“We kunnen gewoon gevelelementen produceren, maar uiteraard doen we het liefst het volledige traject, waarbij we de ideeën en ontwerpen van de architect verder uitwerken tot oplossingen die voor iedereen technisch haalbaar zijn. Elk project start bij ons met gesprekken bij die architect, waarna we de engineering, productie en montage van de gevelelementen voor onze rekening nemen”, legt René Janssen, accountmanager bij Aldowa Composites uit. “Zo gebeurde dat ook bij Van der Valk in Venlo. We verzorgden de bekleding van de gevels voor de laagbouw, maar ook voor de kolommen, borstweringen en balkons alsook de dakopbouw en -randen voor de toren. Waar geen natuursteen gebruikt werd, zie je aluminium composiet elementen. De plint werd in Silk grey RAL 7044 uitgevoerd, terwijl voor de toren het donkerder Umbra grey RAL 7022 gekozen werd. De binnenzijde van de balkons kreeg een houtlook print (Malta Oak).”
Aldowa Composites monteerde ongeveer 4.400 m² aluminium composiet gevelbekleding. De montagerichting vormde de grootste uitdaging. Zo bouwden de montageteams in een opwaartse beweging met de steiger mee, maar voor de verankering van die steiger moest een aantal punten vrijgelaten worden. Toen de steiger afgebroken werd, moesten alle lege plekken nog opgevuld worden. “Daarbij moesten alle aansluitpunten ook correct uitgevoerd worden”, sluit Janssen af. “Het resultaat mag gezien worden en bovendien is dit weer een geslaagd voorbeeld van de kruisbestuiving tussen Aldowa Composites en de collega’s van Aldowa, die instonden voor de achterliggende constructie en het extra zetwerk.”