BEFREN

Platform on hotel management, interior design and design in Flanders
Novotel kondigt partnerschap oceaanbescherming aan met WWF

Novotel announces ocean protection partnership with WWF

Novotel zet zich al jaren in om het streven van haar gasten naar balans in hun leven te ondersteunen. De driejarige overeenkomst van Novotel met het Wereld Natuur Fonds (WNF) bevordert de bescherming en het herstel van de oceanen, de bron van balans voor de planeet, door middel van wetenschappelijk onderbouwde acties en natuurbehoudprojecten.

Novotel, merk van Accor, heeft de start van een internationale samenwerking met het WWF (World Wide Fund for Nature) aangekondigd. Novotel zal zich inzetten voor de bescherming en het herstel van de oceaan door middel van wetenschappelijke acties en natuurbehoudsprojecten. WWF is wereldwijd toonaangevend in het bouwen aan een duurzame toekomst voor mensen en de planeet.

Onder de driejarige overeenkomst, van 2024 tot 2027, zal het WWF Frankrijk technische expertise leveren aan Novotel, om de 580 hotels wereldwijd te helpen een positieve impact te hebben op de oceaan, het merk en de hotels uit te dagen en te begeleiden bij vele aspecten van de bedrijfsvoering. Door de samenwerking zal Novotel ook verschillende belangrijke WWF-projecten voor oceaanbehoud over de hele wereld sponsoren.

Balans is al lange tijd de kern van het Novotel-merk, zowel in de zakelijke fundamenten als in de toewijding aan de werk-privé-ervaring van de gasten. De focus van het merk op de oceaan, ’s werelds grootste koolstofput en grootste bron van planetair evenwicht, die het klimaat reguleert en habitats en wilde dieren beschermt, is een voortzetting van deze doelgerichte toewijding aan balans.

Novotel zal een wetenschappelijk actieplan voor drie jaar opstellen, dat is gebaseerd op drie prioritaire oceaangerelateerde acties van de Verenigde Naties, namelijk: het terugdringen van de vervuiling van de zee en de verzuring van de oceaan, met name door activiteiten op het land; het bestrijden van overbevissing en het bevorderen van duurzame vismodellen; en het vergroten van de wetenschappelijke kennis en het onderzoek naar de gezondheid van de oceaan.

Aan de hand van deze prioriteiten zal het actieplan van Novotel gericht zijn op het herstellen van het evenwicht in de impact op de planeet, waarbij korte- en langetermijninitiatieven worden bepaald op vier pijlers die samen het Positive Impact Plan van Novotel vormen:

1. Verminderen van de impact op plastic, water en koolstofvoetafdruk – Novotel-hotels in staat stellen actieplannen met een positieve impact uit te voeren om de druk op natuurlijke hulpbronnen te verminderen, met een sterke focus op plastic, water en energieverbruik;
2. Duurzame voedselkeuzes maken – het verminderen van vlees, vis en afval binnen de voedsel- en drankactiviteiten van Novotel en verdere ontwikkeling van duurzaam vis-, schaal- en schelpdierbeleid;
3. Educatie & oceaanbewustzijn verbeteren – gasten, hotelteams en lokale gemeenschappen informeren over de noodzaak van oceaanbehoud en hoe een positieve bijdrage te leveren;
4. Bijdragen aan onderzoek en innovatie – samenwerken met NGO’s en investeren in duurzame innovatie. 

De samenwerking met WWF zal Novotel helpen operationele verandering en actie te stimuleren voor het grotere goed van de oceaan en het Positive Impact Plan uit te voeren.

Met een specifieke focus op de oceaan heeft de samenwerking met het WWF vier hoofddoelen:

  • Werken aan een duurzaam vis-, schaal- en schelpdierbeleid en duurzame toeleveringsketens voor Novotel hotels en restaurants
  • Gasten en werknemers bewust maken van het belang van de oceanen in de wereld
  • Pleiten voor behoud van de oceanen om de industrie en beleidsmakers te inspireren
  • Behoud en herstel van mariene biodiversiteit door ondersteuning van vijf vlaggenschipprojecten van het WWF over de hele wereld

Om het werk van Novotel te ondersteunen, brengt het WWF uitgebreide bezoeken aan Novotel-hotels om inzicht te krijgen in de activiteiten en praktijken op onroerendgoedniveau, inkoopgegevens te beoordelen en aanbevelingen te doen. Het WWF zorgt voor een speciale stuurgroep om de voortgang van Novotel’s toezeggingen tijdens de samenwerking te beoordelen.

Novotel ondersteunt essentiële natuurbeschermingsprojecten van WWF Frankrijk over de hele wereld, waaronder:

  • De bescherming van Posidonia, een inheemse bloeiende plant in het Middellandse Zeegebied die een belangrijke rol speelt als koolstofput – waarbij koolstof uit de atmosfeer wordt gehaald – en voordelen biedt aan 25 verschillende mariene ecosystemen.
  • Het identificeren en verwijderen van “spookvistuig” – verloren, achtergelaten en anderszins weggegooid vistuig – de dodelijkste vorm van marien plastic afval dat een impact heeft op zeeschildpadden en zoogdieren, elasmobranchii zoals haaien, roggen en roggen, en zeevogels.
  • Het ondersteunen van de Blue Panda boot van het WWF Frankrijk, die over de Middellandse Zee vaart om onder andere wetenschappelijke duiken uit te voeren, walvisachtigen te beschermen tegen botsingen met zeevoertuigen en bedreigde roggen- en haaiensoorten te beschermen; maar ook om het publiek kennis te laten maken met de Middellandse Zee, de uitdagingen op het gebied van natuurbehoud en het werk dat wordt gedaan om de Middellandse Zee te beschermen.
  • Het volgen en opsporen van zeeschildpadden in Azië-Pacific, het verzamelen van kennis over hun bewegingen van broedstranden naar trekroutes en foerageergebieden en het in kaart brengen van kritieke populaties en beschermingsgebieden. Zes van de zeven soorten zeeschildpadden worden nog steeds bedreigd door oogst, illegale handel, vangst door commerciële visserij en het verlies van broedstranden.
  • Bescherming van de zeeschildpadden in het westelijk deel van de Atlantische Oceaan, versterking van de regionale samenwerking op het gebied van duurzame visserijtechnieken en bestrijding van illegale visserij. Het bestrijden van illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij zal helpen bij de bescherming van lederschildpadden die broeden in de kustgebieden van de Guianas, en groene en olijfschildpadden van Brazilië tot Venezuela.

Karelle Lamouche, Chief Commercial Officer, Premium, Midscale & Economy Division, Accor, zei over de samenwerking met Novotel WWF:

“We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat Novotel aan een spannend nieuw hoofdstuk begint. Novotel, het oprichtingsmerk van Accor, is een krachtig merk en marktleider in het middenklasse segment in het grootste deel van de wereld. Vandaag beginnen we aan een gedurfde nieuwe ambitie, namelijk wereldwijd opkomen voor duurzaamheid. 

“Novotel zet zich van oudsher in voor innovatie en evenwicht en we gaan nu nog een stap verder door te kiezen voor hulp aan de grootste bron van evenwicht op onze planeet: de oceaan.

“Om deze ambitie waar te maken, onthullen we met trots een baanbrekende samenwerking met het WWF – het Wereld Natuur Fonds. Samen met onze partners, teams en gasten zal Novotel het voortouw nemen op weg naar een duurzame toekomst voor onze oceanen, een nieuw tijdperk van milieubeheer in onze hotels inluiden en veranderingen in de sector stimuleren.

“Er is een grote onbalans in de manier waarop de oceaan wordt behandeld. Wereldwijd putten overexploitatie en vervuiling de hulpbronnen van de oceaan uit, terwijl slechts een klein deel van de klimaatfinanciering wordt besteed aan het behoud ervan. De gezondheid van de oceaan gaat ons allemaal aan en onze collectieve acties hebben een grote impact. We zullen onze omgang met de oceaan, ons gebruik van hulpbronnen en onze investeringen in de bescherming en het herstel ervan opnieuw in evenwicht brengen.  Als merk dat voornamelijk aan land is gevestigd, heeft Novotel een unieke kans om het bewustzijn te vergroten van de invloed die iedereen, overal, heeft op de oceaan en positieve verandering te inspireren voor de toekomst van de oceaan.”

Yann Laurans, directeur natuurbehoud van het WWF Frankrijk: Het WWF streeft naar het herstel van gezonde oceanen ten behoeve van mens en natuur. De oceanen zijn een essentiële bron van biodiversiteit die beschermd moet worden. Het WWF zet zich in voor strategische en innovatieve partnerschappen met de grootste internationale en nationale bedrijven ter wereld om hen te helpen hun ecologische voetafdruk concreet te verkleinen en een positieve bijdrage te leveren aan het milieu. We zijn ervan overtuigd dat onze wereldberoemde technische en wetenschappelijke expertise Novotel zal helpen operationele verandering te stimuleren ten gunste van hun bedrijf en de oceaan”.

Accor, de moedermaatschappij van Novotel, heeft een gevestigde reputatie in het ontwikkelen van duurzame oplossingen en innovaties in de maritieme sector. Accor ondersteunt Energy Observer sinds 2017 en werkte onlangs samen met de Fondation de la Mer in 2022 om het Ocean Framework aan te nemen, om de impact van haar bedrijfsactiviteiten op de wilde flora en fauna van de oceanen te beoordelen. De Groep verbant bedreigde vissoorten, promoot verantwoord vissen en was de eerste horecagroep die zich inzette om plastic artikelen voor eenmalig gebruik geleidelijk uit hun gastervaringen te verwijderen om de oceaanvervuiling tegen te gaan. Deze toezeggingen van Accor zijn in lijn en consistent met de toezegging van de Groep om bij te dragen aan wereldwijde CO2-neutraliteit tegen 2050 en om alle plastic artikelen voor eenmalig gebruik te verwijderen uit de gastervaring.

Brune Poirson, Chief Sustainability Officer bij Accor, zegt hierover: “Novotel’s inzet en investering in oceaanbehoud, samen met het WWF, vormen een belangrijk keerpunt in haar geschiedenis. Het toont de vastberadenheid van het merk en de Accor Group om resoluut te handelen ten gunste van biodiversiteit en klimaatverandering en inspireert de hele sector. Toerisme heeft een grote impact op de mariene hulpbronnen. Maar het is er ook zeer afhankelijk van. Het is niet alleen onze verantwoordelijkheid om deze impact te beperken, maar ook om met doeltreffende oplossingen te komen die de sector helpen zich aan te passen aan de klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Onze ambitie is dus om onze eigenaars te ondersteunen bij het omzetten van sociale en milieu-uitdagingen in bronnen van kansen, voor hun bezittingen en voor de samenlevingen waarin ze actief zijn.”

Novotel, in 1967 opgericht in Frankrijk, is het oprichtingsmerk van Accor. Het heeft nu meer dan 580 hotels in 65 landen, met 42.000 Novotel “Heartists” die zorgen voor meer dan 30 miljoen gasten per jaar.  

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?