Het belang van een gezond binnenluchtklimaat
In onze huidige samenleving groeit het bewustzijn voor een gezonde leefomgeving, zowel binnen als buiten. Sinds de coronapandemie weten we hoe belangrijk een goede binnenluchtkwaliteit is. Vandaag staat dit thema hoog op de agenda van de hotelsector. Zowel werknemers als hotelgasten en -bezoekers verwachten namelijk een comfortabele en gezonde hotelomgeving, die je via CO2-meters in kaart kan brengen. Vanaf eind 2023 gelden hiervoor nieuwe wettelijke regels.
Het belang van een goede binnenluchtkwaliteit mag niet onderschat worden. Volgens officiële bronnen – waaronder de Hoge Gezondheidsraad van de FOD Gezondheid – is in Europa vermoedelijk drie procent van de totale ziektelast te wijten aan de gevolgen van slechte binnenlucht.
Slechte luchtkwaliteit kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, allergieën en zelfs luchtwegaandoeningen. Dit kan een negatieve invloed hebben op het welzijn en het comfort van gasten, wat uiteindelijk de reputatie van een hotel kan schaden. Bovendien kan een slechte luchtkwaliteit leiden tot verminderde productiviteit en concentratie, wat vooral problematisch is voor zakenreizigers die net een productieve werkomgeving nodig hebben.
De Welzijnswet in ons land schrijft voor dat een werkgever er op moet toezien dat de CO2-concentratie in (werk)lokalen lager is dan 900 ppm (parts per million), of dat een minimum ventilatiedebiet van 40 kubieke meter per uur per aanwezige persoon voorzien is. Onder bepaalde voorwaarden mogen deze drempels overschreden worden (1200 ppm of 25 kubieke meter per uur per aanwezige persoon). Let wel, dit is een indirecte indicator van de luchtkwaliteit, en dus niet hetzelfde als het voortdurend meten van emissies.
Om de kwaliteit van de binnenlucht – lees: de concentratie van koolstofdioxide (CO2) in de lucht – in hotelruimtes continu te meten, is een CO2-meter een erg nuttig instrument. Waarom is dit belangrijk? Wanneer je een hotelkamer of een gesloten ruimte niet voldoende ventileert, kan de concentratie van CO2 snel stijgen. Dit duidt op een gebrek aan verse luchttoevoer en een ophoping van andere verontreinigende stoffen. Via een CO2-meter houdt het hotelpersoneel de luchtkwaliteit in de gaten en kunnen ze indien nodig actie ondernemen.
Hoe kies je een goede CO2-meter uit het snel groeiende marktaanbod? Het Agentschap Zorg & Gezondheid van de Vlaamse Overheid geeft enkele criteria waaraan een goede CO2-meter moet voldoen:
· Type sensor: kies altijd voor een NDIR (niet-dispersieve infrarood) CO2-sensor.
· Display: ga voor toestellen met een display waarop je op elk moment de gemeten CO2-waarde kan aflezen, zodat je snel actie kan ondernemen. Er zijn ook toestellen die je via een app kan raadplegen.
· Meetbereik: omdat in bepaalde hotelruimtes – bijvoorbeeld opleidingslokalen of vergaderzalen – CO2-waarden hoog kunnen oplopen, kies je best een CO2-meter met een ruim meetbereik (tot minstens 5000 ppm).
· Ledindicator: let bij een CO2-meter niet enkel op een continu display, maar ook op een kleuren-led-indicator. Hierdoor zie in in een oogopslag, via een groen, oranje of rood ledlicht, wanneer de lucht in een hotelruimte ververst moet worden.
· Datalogging: met een toestel met logfunctie kan je achteraf de opgemeten waarden uitlezen of online bekijken, waardoor je deze waarden gedurende een bepaalde periode kan visualiseren en interpreteren aan de hand van een ventilatiedagboek.
Eind 2022 keurde het federale parlement een nieuwe wet rond de kwaliteit van binnenlucht goed. Deze wet is nu uitgewerkt in concrete regels, die vanaf 11 december 2023 van kracht worden in de horeca en sport-, cultuur- en eventsector.
Concreet moet in elke (horeca)zaak die groter is dan vijftien vierkante meter en waar mensen langer dan een kwartier aanwezig zijn, een CO2-meter geïnstalleerd worden. Als een zaak een ventilatie- en/of luchtzuiveringssysteem heeft, dan moet die weergeven hoeveel verse lucht de installatie oplevert, inclusief het maximum aantal personen.
Tegelijk moeten uitbaters in de hierboven vermelde sectoren een risicoanalyse en actieplan opstellen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voorlopig gaat het niet om een verplichting, maar vanaf 1 januari 2025 moeten uitbaters een luchtkwaliteitslabel uithangen of publiceren. Op deze manier worden bezoekers voortdurend goed geïnformeerd over de luchtkwaliteit en hoe de lucht gezuiverd wordt. ■