Voor hoteliers is het van ”cruciaal” belang om het weer in de gaten te houden en hierop in te spelen. Een warme, zonnige dag kan een toestroom van gasten uit de omgeving betekenen, terwijl slecht weer het aantal gasten kan verminderen. In het geval van een slechte dag, kunnen hoteliers er ook voor kiezen om extra aanbiedingen te maken of zelfs hun tarieven aan te passen. Gasten zijn zelf ook afhankelijk van het weer. De meeste mensen plannen de invulling van hun vakantie of verblijf het liefst van tevoren. Als de gasten eenmaal op hun bestemming zijn kunnen de weersomstandigheden de gemaakte plannen beïnvloeden. Speelt het hotel hierop in? Doe je bijvoorbeeld iets extra’s voor je gasten bij slecht weer, op het moment dat veel gasten hun kamer opzoeken? Wat dacht je ervan om een gratis Pathé Thuis film aan te bieden of een gratis hapje of drankje op de kamer te verzorgen.
Bij mooi weer zie je dat gasten de omgeving verkennen en gaan genieten van buitenactiviteiten. Over het algemeen is het tijdens de middaguren dan een stuk rustiger in het hotel. Leuk om de gasten bij terugkomst van hun activiteit een lekker waterijsje aan te bieden of laat ze in de ochtend weten dat de chef die avond het vlees vanaf de BBQ serveert. Hoteliers en management kunnen het aanbod en activiteiten dus afstemmen op het weer. Kortom, het weer is essentieel voor het succes van het hotel. Hoteliers moeten goed op de hoogte zijn van het weer en er rekening mee houden bij het plannen van activiteiten en het instellen van tarieven. Wat ons betreft mag de zon snel weer gaan schijnen.
Dit artikel hebben we gemaakt met behulp van ChatGPT!