In september blaast Hotek Hospitality Group 25 kaarsjes uit. De ideale gelegenheid voor een gesprek met oprichter en eigenaar Dolf Mulder over de geschiedenis van het bedrijf, ondernemerschap en de toekomst van toegangscontrole.
Hotek Hospitality Group is gespecialiseerd in keycardsystemen, hotelaccessoires, sleutelbeheer en oplossingen voor toegangscontrole. Vanuit Etten-Leur bedient het bedrijf meer dan 10.000 klanten in binnen- en buitenland. Het verhaal van Hotek startte in 1994, wanneer Mulder stage liep bij een Spaanse slotenfabrikant. “Ik kreeg er heel wat verantwoordelijkheid omdat ik zo goed Engels sprak, waardoor ik op korte tijd veel bijleerde”, herinnert hij zich. Na zijn studies ging Mulder aan de slag bij een Nederlandse dealer. “In hun visie – je levert maar één keer sloten aan een hotel – kon ik me niet vinden. Voor mij is het meer dan het slot alleen. Eigenlijk was ik al ondernemer zonder het te beseffen.”
Iets later kreeg Mulder van een Zweedse leverancier de vraag om hun sloten te verdelen in Nederland. “Ik had nog geen kapitaal, maar was zeer ambitieus. Zo ontstond Hotek in 1999”, vertelt hij. Hotek bleef de sloten van het Zweedse bedrijf importeren, tot het in 2006 werd overgenomen door een groot slotenmerk. “We gingen op zoek naar andere sloten die pasten bij onze visie. Dat was niet eenvoudig. Uiteindelijk kwam ik in 2008 in contact met vroegere R&D-medewerkers van het Spaanse bedrijf waar ik ooit stage liep. We besloten om samen sloten te ontwikkelen. Het was een pittige tijd, maar met een mooi resultaat: het innovatieve Hotek-productgamma.”
Een van de mijlpalen in de geschiedenis van Hotek was de introductie van RFID-technologie, wat staat voor radio-frequency identification. “Magneetkaartsystemen raakten makkelijk gedemagnetiseerd. Bij RFID-systemen vormt dat geen probleem. Ze zijn veilig en gebruiksvriendelijk. Om de overstap naar RFID te vergemakkelijken, introduceerden we in 2010 speciale upgradekits voor onze eigen sloten en voor die van onze concurrenten. Ketens werken namelijk vaak met verschillende merken. Onze upgradekit, die we eenvoudig konden opsturen, maakte het mogelijk om alle sloten onder één softwareplatform samen te brengen. Het betekende een enorme sprong voorwaarts voor Hotek.”
Digitalisering is de grootste verandering die Mulder in 25 jaar heeft gezien. “Het lijkt onpersoonlijk, maar ik geloof er sterk in dat we digitalisering kunnen inzetten om net meer persoonlijke aandacht te bieden. Het product zelf doet er niet meer toe, wel de oplossing. Als een hostess niet de hele tijd op een scherm hoeft te kijken, kan ze de gast beter verwelkomen en informeren”, licht hij toe. Met Your Mobile Key, de mobiele toegangstechniek van Hotek, kunnen gasten deuren openen zonder app. “We gebruiken het internet als basis. Via Whatsapp heeft men meteen toegang tot de juiste omgeving, Het openen van de deur is dan een kwestie van swipen.” Intussen maken 800 hotels gebruik van deze oplossing, waarbij ze 24/7 rekenen op ondersteuning van Hotek om de continuïteit te garanderen.
Een jubileum vraagt om een opgefriste branding. Mulder: “Tot nu toe hadden onze productgroepen elk een eigen merknaam: Hotek voor de keycardsystemen, Be Dutch voor de hotelaccessoires en Your Mobile Key. Vanaf eind dit jaar zullen we voor al onze activiteiten de merknaam Hotek gebruiken. Ons jubileum vieren we op verschillende beurzen omdat we veel belang hechten aan persoonlijk contact. Het wordt telkens een gezellige en informele gelegenheid om van gedachten te wisselen over hospitality en 25 jaar Hotek.” ■
Neem dan rechtstreeks contact op met Hotek Hospitality Group.
Contact opnemen