Hotelgasten minstens hetzelfde digitale comfort bieden als ze thuis gewend zijn. Dat is de missie van het Belgische IT-bedrijf Coriotech. Wifi, tv, IP-telefonie, security, audio en video, … In elk hotel moeten deze digitale diensten op punt staan. Het team van Coriotech begeleidt hoteluitbaters naar een passende oplossing voor alles wat te maken heeft met ICT-toepassingen, audiovisuele en digitale installaties. Een gesprek met zaakvoerder Filip Helssen.
Anno 2023 spelen ICT-toepassingen, audiovisuele en digitale installaties een essentiële rol in de hotelsector. Het zijn belangrijke bouwstenen voor het realiseren van een hoogwaardige klantenbeleving, een uitmuntende positie in een competitieve branche en gesmeerd lopende operationele processen.
Investeren in digitale toepassingen is dan ook een verstandige zet. Maar hoe slaag je er als hoteluitbater of -medewerker in om door het bos de bomen te zien? Hoe hou je gelijke tred met technologieën die razendsnel evolueren? “Elektronica is een vak apart. Ons aanbod is speciaal samengesteld voor de hotelsector”, bevestigt Filip Helssen. “Voor elke hotelaccommodatie bieden we met Coriotech de juiste oplossing. Ons team van specialisten beschikt over de nodige knowhow en ervaring om als integrator hardware op maat te installeren, te configureren en te ondersteunen.”
“Vanuit Coriotech hebben we een dubbele doelstelling”, geeft Filip aan. “Enerzijds willen we een hoteleigenaar helpen om zijn of haar investeringen in ICT- en audiovisuele oplossingen maximaal te doen renderen, en anderzijds laten we elke hotelgast genieten van hetzelfde digitale comfort als thuis. Dit doen we via een state-of-the-art aanbod voor de drie fasen in de zogenaamde ‘customer journey’: naar het hotel, ter plaatse en op de terugweg naar huis. In zowel leisure als business hebben we goed nagedacht over de nodige touchpoints met hoteluitbaters en gebruikers. Een van onze sterktes is dat we werken met één aanspreekpunt, waardoor we elke klant een persoonlijke aanpak op maat voorstellen. Nog een belangrijke troef is dat we met eigen medewerkers werken, wat garant staat voor een topservice.”
“In elke vestiging – van boetiekhotel tot groot zakenhotel – verwachten gasten en bezoekers maximaal digitaal comfort, zoals een uitstekend presterend internet, digitale smart-tv met een uitgebreid zenderaanbod en streamingdiensten zoals Netflix, telefonie (VoIP) met een uitstekende connectiviteit en audiotoepassingen met een kristalhelder geluid”, zegt Filip. “Bij businessklanten zien we dat ook innovatief ingerichte opleidings- en vergaderzalen hoog op het verlanglijstje staan. Hoteluitbaters en hun medewerkers willen dan weer een praktisch en vlot lopend ICT-beheer, wendbare beveiligingscamera’s en een veilige ICT-omgeving die ongewenste digitale bezoekers tijdig afblokt.”
“Al onze klanten hebben verschillende noden en behoeften. Daarom gaan we als integrator nooit voor eenheidsworst, maar streven we naar kwalitatieve oplossingen op maat van de klant. Daarbij reken je bij Coriotech, naast het installeren en het configureren, ook op online monitoring en een 24/7 support.”
Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor het team van Filip erg belangrijk. “De verouderde producten die we vervangen, geven we zoveel mogelijk een tweede leven. Als dit toch niet kan, dan laten we de toestellen recycleren door een erkend bedrijf. Op deze manier dragen we ons steentje bij tot een schoner milieu en een duurzame hotelsector.”
Wist je trouwens dat Filip Helssen een van de medeoprichters is van de Belgium Hospitality Club? Hij legt uit: “Met Coriotech leveren we slechts één stukje van de puzzel die een hoteluitbater moet leggen. Want naast de nodige elektronica moet hij of zij ook investeren in tal van andere producten en diensten. In de Belgium Hospitality Club zijn verschillende bedrijven verenigd die een hoogwaardige kwaliteit nastreven in de hospitalitysector en hun kennis over deze sector willen delen met elkaar. Zo gaan we samen voor de beste resultaten.” ■