Na de klap van de pandemie herleeft de hotelsector. Het internationale reisverkeer is nog niet helemaal terug, maar ik ben ervan overtuigd dat we het niveau van 2019 zullen evenaren en zelfs overstijgen, zowel voor leisure als business travel. Het optimisme dat ik zie in onze branche, doet me veel plezier. Hotels trekken massaal de kaart van de vernieuwing, wat zich weerspiegelt in een aantal trends.
Het meest opmerkelijke fenomeen is de experience economy. Mensen reizen met een doel, op zoek naar een unieke beleving en een authentiek verhaal. Zomaar in een hotel overnachten, doen ze niet meer. Gasten verwachten vandaag een specifieke bediening en ervaring, waarbij het slapen deel uitmaakt van een groter geheel. Ze willen behandeld worden op de manier zoals ze het zelf voor ogen hadden en gaan hierdoor het hotel steeds meer beoordelen op sfeer, ambiance en andere emotionele aspecten.
Ook op het vlak van eten en drinken wordt de beleving belangrijker. Hotelrestaurants bieden vaker een concept aan. Het gevolg is dat niet alleen de hotelgasten, maar ook andere mensen steeds meer gaan eten in hotelrestaurants. Iets wat ze vroeger niet deden omdat het in de eerste plaats een hotel was. In het buitenland is het nochtans heel normaal om te gaan eten in een hotel omdat het concept daar goed is. We merken dat die trend overwaait naar België. Hoteldining is volledig aan het terugkomen, een frisse wind.
Een ander onderdeel van experience is de toenemende aandacht van hotels voor digital nomads en remote workers. Veel mensen werken sinds de pandemie op afstand en daar spelen hotels op in door flexibele werkplekken en coworkingspaces te creëren. Een laatste aspect dat ik wil aanhalen in deze context, is de stijgende populair van de hotelboetiek. Het is de manier om gasten te verrassen met streekproducten of items gemaakt door lokale producenten en designers. Ook dit maakt deel uit van hun totaalervaring in het hotel.
Ik besef dat we om de oren geslagen worden met de term beleving. Maar het is dan ook ontzettend belangrijk in de hotelwereld: de sector bij uitstek om alle zintuigen te prikkelen en emoties los te maken. Laat jouw gasten je visie ervaren, tijdens elk contact. Creëer een uniek en oprecht verhaal. Ga voor het woweffect, zodat ze nog lang aan jouw hotel terugdenken en zin hebben om terug te komen. ■
Joeri Beusen
VP / Head of Development & Franchise Accor Hotels BeNeLux