Nieuw en toch vertrouwd. Onder de nieuwe naam VSA ‘Specialisten in IT’ hebben Van Staalduinen Automatisering en CvE Solutions de krachten gebundeld in een sterk en innovatief IT bedrijf. Wat is hun specifieke aanbod voor de hospitality branche? Johannes Werkman, Security Officer, breekt een lans voor de IT-beveiliging van hotelondernemingen.
“Wij zijn de consistente en betrouwbare partner die je ontzorgt op IT-gebied. Onze dienstverlening is all-inclusive en we zorgen voor integratie van systemen. Ook al doen we niet al het onderhoud zelf, we zijn meestal wel het enige IT-aanspreekpunt voor het hotel.” Zo omschrijft Johannes Werkman het specialisme van VSA voor de hospitality branche. “Dat is begonnen met ons eerste automatiseringsproject bij Van der Valk Assen. Van daaruit is het door de jaren heen organisch gegroeid. We weten wat er speelt bij hotels en hoe belangrijk gastbeleving is. Dat je moet kunnen rekenen op 24/7 IT-ondersteuning. En dat we bijvoorbeeld geen werkzaamheden aan de systemen doen tijdens de in- en uitcheck.”
De belangrijkste trend op dit gebied is dat de verschillende IT-systemen steeds meer met elkaar verbonden en geïntegreerd worden, zegt Johannes. “Denk aan domotica, dat wil zeggen slimme geautomatiseerde oplossingen die het gemak en de veiligheid voor de gast verhogen. Wij zien dat vooral als ondersteuning van een hotelonderneming. Allerlei administratieve handelingen zoals het in- en uitchecken, bestellingen, betalingen, noem maar op – kunnen overgenomen worden. Dat betekent niet dat, bijvoorbeeld, een receptie bij het hotel verdwijnt, maar juist dat die zich meer kan richten op het contact met de gast.”
Johannes wijst er op dat je onderneming daardoor kwetsbaarder wordt. “Veel verschillende mensen, veel data die uitgewisseld worden, betalingsverkeer, dat levert veiligheidsuitdagingen op. Ik denk dan aan cybercriminaliteit, oplichting en diefstal van persoonlijke gegevens als onderdeel van grotere hackersacties. Kortom, alle systemen die gekoppeld zijn aan het netwerk of internet zijn kwetsbaar.”
IT-security wordt al met al steeds belangrijker. “We zorgen ervoor dat we op de hoogte blijven van alle IT security ontwikkelingen, zodat we onze klanten de beste oplossingen kunnen blijven bieden. We zetten onder meer hard in op beschermingsmaatregelen. Een voorbeeld is End Point Detection (EDR) software. Dat is een geavanceerde vorm van virusscanner die verdacht gedrag signaleert en daarop acteert.”
“Tegelijk blijft het ook mensenwerk. IT-bewustzijn moet naar mijn mening de volgende stap zijn bij de hotels. We verzorgen daarom Awareness Trainingen van medewerkers op het gebied van IT-veiligheidsbewustzijn. Voor de training krijgen alle hotelmedewerkers toegang tot ons e-learning-platform. Deze bevat verschillende modules van 5 tot 15 minuten, met animaties, filmpjes, scenario’s, tips en trucs. Door modules uit te kiezen, kunnen ze hun eigen programma samenstellen. Met een eigen schema en eigen examens. De medewerkers kunnen bijvoorbeeld 1 of 2 modules per maand doorlopen zodat security regelmatig onder de aandacht komt.”
Een goed voorbeeld is een Phishing simulatie. Phishing simulaties – en audits – brengen de vaardigheden en kennis van medewerkers in de praktijk zonder dat de hotelorganisatie risico loopt. “Het programma is ontwikkeld om te motiveren. Medewerkers krijgen daarom een vriendelijk bericht wanneer de simulatie hen ‘in de val lokt’. Hierin staat dat het slechts een test was, gevolgd door enkele tips en trucs waarmee ze herhaling kunnen voorkomen.”