Independent Hotel Show:13 en 14 maart 2023
Het is alweer de derde editie. Hoewel, het hád al de vijfde kunnen zijn als corona geen roet in het eten had gegooid. Echter, terugkijken op die lockdownjaren heeft geen zin, vooruitkijken wel. Er heerst in de markt dan ook volop positivisme rondom de Independent Hotelshow in Nederland in maart in de RAI. Eventmanager Mieke Berkers: “Ik ben ervan overtuigd dat alle decision-makers de beurs zien als een leidraad voor alles wat de komende jaren in het hotelvak gaat gebeuren.”
Kortom, het event ‘moet’ gewoon in elke agenda worden genoteerd. “Voor deze editie hebben we alles opgezet rondom het thema ‘The Five Senses Of Hospitality'”, legt Mieke uit. “Geluid, geur, gevoel, smaak en zien komen bij elkaar. Want dát is waar het om gaat als je het hebt over ‘beleving’. Het verrassen van gasten, daar gaat het om?”
Mieke is op dit moment zeer tevreden over het aantal aanmeldingen van standhouders. “Het is in deze turbulente tijden best wel koffiedik kijken”, erkent ze. “Maar, nu hebben we het al over 180 exposanten. Dat is bijna het maximum. Maar wat nóg mooier is: de diversiteit is enorm. Van leveranciers van prachtig tableware tot de de laatste designtrends.”
Het valt Mieke bovendien op dat de technologische ontwikkelingen voor de hotelsector niet stil hebben gestaan. “Mede omdat elk hotel te maken heeft met een gigantisch personeelstekort, zie je dat er op dat vlak tools zijn ontstaan die kansen bieden voor hotels als ze dat personeel niet kunnen vinden. Bijvoorbeeld voor de incheckbalie. We zien dat er op HR-gebied veel flexibele oplossingen ontstaan.”
Aan de energiediscussie ontkomt Independent Hotelshow uiteraard ook niet. Mieke: “Zo hebben we het Energy Saving Paviljoen ingericht. De bezoekers worden daar uitgebreid geïnformeerd over de wijze waarop je bijvoorbeeld je vastgoed kunt verduurzamen waardoor die energienota omlaag gaat. Van waterpompen tot isolatiepanelen. Het is er allemaal.”
Verder tonen geselecteerde interieurdesigners hun nieuwe collecties. De hotelgast wil namelijk niet alleen een simpel nachtje slapen, die wil in een geweldige omgeving vertoeven. “Design wordt steeds belangrijker. De ontwerpers komen echt met heel verrassende nieuwe stijlen”, zegt Mieke.
Los van alle stands en productpresentaties, gebeurt er ook veel op diverse podia. Mieke stipt een aantal voorbeelden aan. “Er worden ‘Best Practices’-lezingen gegeven bijvoorbeeld over duurzaamheid maar ook over de vraag hoe je de beste gastervaring creëert. Op het Innovation Stage snijden we ook een interessant onderwerp aan; hoe kun je zélf meer directe boekingen genereren? Immers, de hotelboekings-platforms pakken veel marge. De vraag is dus gerechtvaardigd; kun je de gasten rechtstreeks bij je laten reserveren?” Volgens Mieke is er ook een podium waar hoteliers in contact kunnen komen met potentiële investeerders. “Netwerken is een belangrijk onderdeel voor iedereen die een bezoek brengt in Amsterdam!”
Een beurs zonder Award is overigens geen échte beurs, zo stelt Mieke lachend. “Er worden drie Awards uitgereikt voor de Independent Hotelier Of The Year Award, de Hotel Concept Of The Year Award én de Hotel Partnership Of The Year Award. De jury heeft eind november al een eerste bijeenkomst. Maar het moment suprême vindt uiteraard tijdens de beurs plaats. Alles komt dus samen in Amsterdam. Inspiratie is het toverwoord. De vijf zintuigen worden volop geprikkeld!”
Juryleden AWARD-uitreiking
· Sander Allegro (hospitality-strateeg);
· Vincent van Dijk (trend-forecaster);
· Lennart Maas (Nationale Horecadag);
· Patrick Brand (Hoteliers.com);
· Eveline Doornhegge (Koninklijke Horeca Nederland);
· Charles van Goch (Hotellotop);
· Regine von Stieglitz (Hotelschool the Hague);
· Iris Kranenburg (Entrée Magazine);
· Stephanie van Oorschot (Hotel Management School NHL Stenden);
· Stephan Stokkermans (Grand Hotel Huis, Preferred Hotels & Resorts & EHMA).