Op 28 november 2023 vond het allereerste Belgian Hotelier Networking Event van de Independent Hotel Show plaats in ons land. Hospitality-partners verzamelden in Brussel voor een goed gevuld programma rond toerisme en hotellerie. Het doel? Kennis delen, elkaar inspireren en netwerken in en rond enkele mooie hotels in onze hoofdstad.
Het Belgian Hotelier Networking Event werd georganiseerd door de Independent Hotel Show. Eerder werden soortgelijke netwerkevents opgezet in onder meer Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Nu is ook ons land aan de beurt. Hoteliers en hospitalitypartners kwamen samen in Brussel voor een boeiende inspiratienamiddag. Die ging van start in The Hoxton. Het hotel opende de deuren vlak voor de zomer van 2023, in de volledig gerenoveerde Victoria-toren.
De aanwezigen werden ontvangen door general manager Chaim Scheepers en rondgeleid langs enkele van de in totaal 198 kamers, het coworkingconcept Working From, de rooftopbar Tope met panoramisch zicht, … “The Hoxton pakt het altijd net wat anders aan”, vertelt Chaim tijdens de rondleiding. “We waren de eerste om een hotel te openen in Shoreditch, een wat ruigere buurt in Londen. Daar lieten we ons inspireren door de diversiteit die we rond ons zagen en het hotel hielp onder meer om de omgeving op te waarderen. Diezelfde visie passen we nu in Brussel toe. We willen niet de meest luxueuze of de hipste zijn, wel toegankelijk en met open blik naar de mogelijkheden. Daarom onderscheiden we onszelf niet aan de hand van sterren en hebben we zeven soorten hotelkamers voor elk type verblijf. Van cosy en gezellig tot ruim.”
Dat zie je terug in hoe het interieur van de Victoria-toren is aangepakt. In essentie zijn alleen de betonkolommen blijven staan. “Dit is het voormalige hoofdkwartier van IBM. In de jaren zeventig was het merk zo hip als Apple nu. België wilde koste wat kost het Amerikaanse bedrijf naar Brussel brengen en gaf toestemming om een kantoortoren in het centrum te bouwen”, vertelt Chaim. “Die seventiessfeer zie je terug in ons interieur met houten meubilair, fluwelen details en organische vormen. Heel wat meubels zijn speciaal voor het hotel gemaakt, andere stukken vonden we op de marktjes in de Marollen.”
Na The Hoxton volgde een korte wandeling naar het Martelarenplein voor een bezoek aan het vijfsterren Juliana Hotel. Dit luxueuze verblijf is opgevat als een boetiekhotel met een eigentijdse inrichting met warme materialen, geïnspireerd door neoklassieke kunst. De vele mozaïeken, speciaal gecreëerd voor het hotel, zetten die visie kracht bij. Gasten kiezen er uit vijf types verblijven, waaronder 33 kamers en tien suites. Stuk voor stuk stralen ze elegantie en klasse uit. Een rustige, gemoedelijke sfeer zet doorheen het hele hotel de toon. Wie komt om te ontspannen, kan terecht in de binnentuin van het hotel of op de ondergrondse verdieping waar zich een binnenzwembad, wellness, sauna en fitness bevinden. De muren zijn opnieuw met mozaïeken bekleed, geïnspireerd door Le Corbusier, en aangevuld met muranoglas.
Twee hotels, twee totaal verschillende concepten. De Independent Hotel Show wil de hotel- en hospitalitysector laten kennismaken met nieuwe producten, technologie, diensten, design, … en dus zeker ook met de mogelijkheden in een wereldstad als Brussel. Daarnaast zet de organisatie in op kennisdeling. Dat gebeurt op de jaarlijkse boetiekbeurzen in Amsterdam and Londen, maar ook via webinars, podcasts en op netwerknamiddagen als deze. Na een bezoek aan het Juliana Hotel leidde de wandeling verder naar de Beurs van Brussel voor drie presentaties met inzichten in de trends binnen de hotellerie en in Brussel als toeristische bestemming.
Eerst was John Martin van Martin’s Hotels aan de beurt om het over de designtrends in de hotelsector te hebben. Als familiebedrijf vindt Martin’s Hotel het belangrijk dat die warme waarden weerspiegelen in de hotels die ze bouwen en uitbaten. “Wie een hotel bouwt en wie er in werkt en verblijft, heeft heel andere belangen”, zegt John. “Je moet het interieur verzoenen met de zakelijke belangen van uitbaters. Daarom ontwikkelden we intern methodologieën om visies en wensen van alle partijen te kristalliseren in een beleving die aansluit bij wat gasten verwachten. Dat start met het wegnemen van alle mogelijke pijnpunten. In deze drukke tijden zijn hotels een veilige wereld. Hospitality is een sector met mensen die zorg dragen voor elkaar enerzijds en storytellers anderzijds. De identiteit van je merk moet zichtbaar zijn, maar aansluiten bij de visie van een hotel. Technologie ondersteunt en ook infrastructuur mogen we niet vergeten. Een trappenhal, parking, … hebben we nodig en moet aansluiten bij die visie. Mensen boeken een beleving. Ze willen die menselijke toets kunnen voelen.”
Céline Batteauw is industry coordinator bij Visit Brussels en kwam de transitie van Brussel als een traditionele bestemming naar de hoofdstad als een duurzame toeristische trekpleister uit de doeken doen. “Duurzaam wil ook zeggen inclusief. We willen een plek zijn waar iedereen zich thuis voelt. Daarom zetten we in op het geografisch verspreiden van toeristen. Ze mogen niet enkel in het centrum terechtkomen, want we willen bezoekers aantrekken en tegelijk een evenwicht bewaren zodat de straten en bezienswaardigheden niet te druk worden”, zegt ze. “We streven voor 2028 naar 11 miljoen boekingen van meer dan 2 nachten en willen tegen dan de helft van alle beschikbare hotelkamers het label van sustainable partner toekennen. We zien vooral dat Brussel een bestemming is die wint in populariteit, onder meer door doordacht in te zetten op citymarketing.”
De cijfers bewijzen Céline haar uiteenzetting en worden nog eens extra bevestigd door de derde spreker Adrien Lancotte, senior analyst bij MKG Consulting. Hij kwam de prognoses voor de Belgische hotelsector in 2024 uit de doeken toen. “Na COVID-19 kent België een trager toeristisch herstel dan andere Europese landen”, zegt hij. “Toch doen jullie het beter dan Duitsland en Nederland en tekenen jullie 11 procent meer inkomsten op dan voor covid. Het herstel is recent, maar kenmerkt zich door een sterke dynamiek, vooral in het eerste kwartaal. In andere Europese landen situeren de goede cijfers zich eerder in het derde kwartaal.” Toch moeten de goede cijfers even genuanceerd worden. Zo zijn er bijna 20 procent meer uitgaven door inflatie, 17 procent meer personeelskosten en nemen gas en elektriciteit respectievelijk 88 en 70 procent meer ruimte in van het budget. “Dat zien we ook in andere landen natuurlijk”, stelt Adrian gerust. “De enige uitzonderingen bevinden zich in Zuid-Europa, waar de sterke groei in inkomsten niet geremd wordt omdat de kosten minder snel stijgen. België hoeft zich nog geen zorgen te maken.” Kortom: de tendensen voor 2024 zitten goed. Er zijn meer boekingen dan de voorbije jaren. “Dat komt omdat mensen hun gedrag anders is: ze willen zeker zijn van een goede prijs en boeken dus ook vroeger. Veel zakelijke gasten zijn weggevallen omdat we nu andere manieren van samenwerken hanteren. Als hotellier moet je daar rekening mee houden. Tot slot kijk je ook best naar macrofactoren zoals oorlog, verkiezingen, … De hotelsector is als een spons voor de lokale economie. Daar situeren zich voor België geen al te grote problemen. We zien voor 2024 een positief verhaal in de cijfers en analyses”, besluit Adrian.