Of het nu gaat om een vijfsterrenhotel of een kleine B&B, gasten hebben op het gebied van eten steeds hogere verwachtingen. Elk moment van de dag willen ze iets overheerlijks kunnen bestellen. Hoewel de voorkeur vaak uitgaat naar ‘verse’ ingrediënten, is dat niet voor elk hotel haalbaar. Met SUPPER heeft oprichter en chef Arne Ramak een innovatief foodconcept gevonden: flash frozen/bevroren maaltijden van hoge kwaliteit.
Een gerecht dat met één druk op de knop is bereid door chefs van sterrenniveau, dat klinkt onbereikbaar. Met de flash frozen componenten van SUPPER is het toch mogelijk. Ramak benadrukt dat SUPPER meer is dan alleen maaltijden. “We bieden naast eten ook een service en de apparatuur. We centraliseren de keukens van hotels, waardoor we voor efficiëntie in de keten zorgen. Dat maakt het proces ook duurzaam. En we innoveren voor de hotels: we gaan mee in de eiwittransitie, van dierlijke producten naar plantaardig.”
De belangrijkste pijler van SUPPER is uiteindelijk de eenvoud. “Het eten blijft bevroren, totdat de klant het bestelt. Zo bied je een breed assortiment aan dat heel eenvoudig door iedereen te bereiden is. Zo simpel is het!
Ramak heeft SUPPER niet zomaar bedacht. Er zijn vele uitdagingen voor hoteliers die de basis vormen van zijn bedrijf.
“Ten eerste is er de veranderende gast. Dieetwensen zoals vegetarisch of vegan eten zijn al lang geen uitzondering meer. En gasten stellen steeds hogere eisen: ze moeten altijd (gezond) eten kunnen bestellen én het moet er snel zijn.”
Dat personeel moeilijk te vinden is, weten we allemaal. “Je kunt nu alleen maar voldoen aan de eisen van je gasten door meer personeel aan te nemen, maar dat is op het moment vaak geen mogelijkheid. Er is een efficiënt systeem nodig om het op de langere termijn op te lossen.”
Ook duurzaamheid kunnen we niet meer negeren. “En dan bedoel ik niet de zonnepanelen en de isolatie, maar duurzaamheid op het gebied van voedsel”, legt Ramak uit. “Het idee is nu dat een buffet zo uitgebreid mogelijk moet zijn voordat het indruk maakt. Het resultaat is een bak met worstjes die wegmoeten en kilo’s slecht bereide eiergerechten. Dat moet echt anders.”
Dan is er nog het probleem van een gebrek aan kennis. “Mensen die in hotels werken, weten heel veel over hotels. Maar de echte restaurantkennis ontbreekt vaak. Dat maakt het moeilijk om gerechten op een passend niveau te bereiden, en dat maakt je weer minder flexibel.”
En de laatste uitdaging, volgens Ramak? “Consistent zijn. Dat is voor hotels enorm belangrijk. Als jij niet kunt waarmaken wat je belooft, komt een gast nooit meer terug. Beloof je fine dining, maar lukt dat niet? Dan moet je dat zeker niet aanbieden.”
Hoe breng je al die uitdagingen samen in één oplossing? Door vooral het proces te versimpelen. “Het idee is nu dat ultravers eten het allerbeste is. Maar dat is veel te romantisch bekeken. Het is voor heel veel hotels geen optie om voor elke maaltijd een verse kropsla uit eigen tuin te plukken, en het levert ook nog eens heel veel afval op.”
Eten moet lekker zijn voor de gasten en makkelijk voor het hotel. Volgens Arne kan dat gewoon. “Het eten dat we bereiden, brengen we in korte tijd terug naar temperaturen ver onder 0. Dat noemen we ‘flash frozen’. Hotels kunnen vervolgens met onze voorgeprogrammeerde apparatuur het eten regenereren zonder kwaliteitsverlies. Geen smaak of structuurverlies dus!”
Het lekkere eten is niet eens het grootste voordeel van SUPPER, vertelt Ramak. “Je hebt geen echte chef meer nodig, al je personeel kan met onze oplossing een heerlijke maaltijd neerzetten. Daardoor gooi je veel minder voedsel weg, en heb je meer grip op je kosten.”