Kunst is een essentieel onderdeel van elk interieur. Ook in een hotel dragen een aantrekkelijk kleurschema en stijlvolle wanddecoratie bij tot de gastvrijheid en het positieve gevoel van bezoekers. “Kunst in een hotel moet niet alleen mooi zijn, het moet tegelijk een verhaal vertellen”, vertrouwt Olga Zelenko van Euro-Art ons toe. “Schilderijen en kaders spelen een grote rol in de aantrekkingskracht van de kamers en openbare ruimtes, en het is onze taak om met passende kunstwerken dat verhaal naar buiten te brengen.”
Al vijftig jaar is Euro-Art als fabrikant en groothandel van wanddecoratie en schilderijen actief vanuit Herentals. Opgestart in 1973 door Raoul Schurmans en zijn echtgenote Lucienne Bergen, legde het bedrijf zich aanvankelijk toe op de ambachtelijke fabricage van kaders en lijsten voor schilderijen. Het bedrijf kreeg een nieuwe impuls met de komst van zoon Harry Schurmans. Om in te spelen op de trends werd het gamma uitgebreid: Harry voegde schilderijen, ingelijste artprints en foto’s op plexiglas aan het assortiment toe.
Euro-Art werkt samen met architecten, kantoren, de betere meubelwinkels en hotels. Hoe ze te werk gaan, verschilt per samenwerking. Zo gingen ze voor Corner Hotel in Nieuwpoort op zoek naar wanddecoratie op basis van het kleurschema in het interieur. “Van de interieurarchitect kregen we de kleuren en texturen van het behang, de zetels, de verf en de kussens. Dat vormt de basis van ons voorstel, al creëren we tegelijk ook contrasten. We zoeken de exacte tint in onze eigen catalogus en bij publishers en kunstenaars over de hele wereld, en maken een grote selectie. Daaruit kiest de interieurarchitect de werken die het beste aansluiten bij het gevoel en verhaal van het hotel. We voorzien eveneens gepaste kaders voor de prints. Komt er bijvoorbeeld al een touch of gold voor in het design, dan kiezen wij dezelfde kaders. De inlijstingen voegen bovendien een extra contrast aan het interieur toe”, aldus Olga Zelenka van Euro-Art.
Een recente verwezenlijking is het werk voor Rosa Hotel in Oostende. De inspiratie kwam van de naam en de rosé accenten in het hotel. Olga: “De interieurarchitect wou grote foto’s van bekende retrosterren gebruiken. Met de bubblegum die ze blazen, keert het roze terug in de artprints. Dit hadden we niet in onze collectie, maar vonden we bij een van onze ontwerpers. Voor specifieke vragen als deze gaan we op zoek naar een bepaald werk of schakelen we een designer in om het voor onze klant te maken.”
Dat deed Euro-Art bijvoorbeeld in het Burlington Hotel. Voor de betrokken architect moet kunst niet gewoon mooi of interessant zijn, maar evenzeer verrassen. “Gasten willen op hotel andere accessoires zien dan thuis. De architect wist heel goed wat hij wou: werken van oude zeelieden met een felle blauwe streep. We zochten zelf de schilderijen uit en brachten er blauwe verf op aan. Het past heel erg goed, omdat die kleur in het hotel veel aanwezig is. Dat deze tint overal terugkeert is niet enkel mooi, het geeft mensen ook iets om over te praten. Zo’n kunstwerk vergeten ze niet snel.”
Met zijn aanbod helpt Euro-Art hotels waarmee ze samenwerken, om hun verhaal of geschiedenis te vertellen. “Voor een lopend project voor Hilton Hotel Antwerpen hebben we illustraties laten creëren. De architect wilde afbeeldingen in art-decostijl van iconische Antwerpse architectuur, die pasten bij het interieur van het hotel. De beste manier om dat te doen, is ze op vraag te laten maken. Zo zie je de gouden accenten uit het interieur ook terug in de afbeeldingen. Wij houden niet vast aan onze bestaande collecties, maar helpen om elk idee van de klant vorm te geven.”
Naast kunst volgt Euro-Art de trends in design en mode van nabij. Het geeft hun collectie een jonge, dynamische injectie. Dat zie je bijvoorbeeld in het werk voor La Réserve in Knokke. “Als knipoog naar de badstad wilde het hotel graag met dames in badpak werken, maar wel op een stijlvolle manier”, gaat Olga verder. “Alle foto’s zijn zwart-wit met opvallende accenten, zoals surfplanken van Dior en Chanel. Zo straalt het hotel met zijn kunst meteen een bepaalde lifestyle uit.”
Het Euro-Art-team garandeert altijd een tijdige oplevering. “In Knokke konden we drie weken voor de opening beginnen aan de opdracht. We moesten op zoek gaan naar passende foto’s, goedkeuren, inlijsten en plaatsen. Gelukkig hebben we alles in huis om snel te produceren. Drie dagen voor de opening hebben we alle werken eigenhandig opgehangen in La Réserve.”
Volgens Olga heb je maar één kans om een eerste indruk te maken. “Bij het binnenstappen van een ruimte heb je binnen zeven seconden je oordeel klaar. Als gasten de inkomhal of eigen kamer binnenkomen, moeten ze meteen harmonie en balans voelen. Het plaatje moet kloppen. Een kunstwerk helpt daarbij.” Bovendien hoeft een hotellier zich geen zorgen te maken om het budget. Bij beperkte budgetten kijkt Euro-Art kritisch naar de gebruikte materialen, om op een economische manier toch het beoogde effect te bekomen. ■