BEFREN

Platform on hotel management, interior design and design in Flanders
De opkomst van ‘instagrammable’ interieurontwerpen
D-ZAJN streeft naar esthetische eenvoud met bijzonder veel aandacht voor details.

De opkomst van ‘instagrammable’ interieurontwerpen

Eenheid tussen functionaliteit, tijdloze elegantie en zuivere vormgeving

Julie Dereu, de bevlogen oprichter van D-ZAJN, een toonaangevend ontwerpbureau in Oostende, ademt passie voor interieurontwerp. Na haar studie als interieurvormgever in Gent, waagde ze zich onmiddellijk aan het ondernemerschap door haar eigen interieurontwerpbureau op te richten. Terwijl ze particuliere projecten met veel zorg en toewijding aanpakt, heeft ze haar specialisatie gevonden in de wereld van hospitality. Ongeveer 75 procent van haar opdrachten omvat het ontwerpen van hotels, restaurants en andere gerelateerde horecagelegenheden. Haar werkterrein bestrijkt de gehele kustregio.

Julie Dereu: “Hoewel ik heel wat projecten heb lopen in de horeca, beperk ik me niet tot deze sector. Kantoren en de inrichting van woningen en appartementen voor particuliere klanten blijven ook een belangrijk onderdeel van mijn portfolio. Ik bied zowel ontwerpen voor nieuwbouwprojecten als renovaties. Ik probeer wel steeds een persoonlijke benadering na te streven en ben dus betrokken bij elk onderdeel van een project, vanaf het allereerste ontwerp tot aan de oplevering.”

Julie Dereu: “Ik probeer steeds een persoonlijke benadering na te streven en ben dus betrokken bij elk onderdeel van een project, vanaf het allereerste ontwerp tot aan de oplevering.”

Esthetische eenvoud met aandacht voor details

“Ongeacht de gekozen stijl, of het nu modern of landelijk is, alles begint met het grondig begrijpen van de wensen van mijn klanten”, aldus Julie. “Samen gaan we op zoek naar de meest geschikte invulling, waarbij ik streef naar harmonie in kleuren en materialen. Zodra we daarmee klaar zijn, worden alle concepten omgezet in een 3D-visualisatie. Op basis daarvan worden dan materialen en kleuren geselecteerd. We streven gebruikelijk naar esthetische eenvoud en besteden zeer veel aandacht aan details. We proberen met een minimalistisch aantal elementen een ruimte te creëren die harmonieus, rustgevend en plezierig is. Het ultieme doel zou altijd moeten zijn om eenheid te behouden tussen functionaliteit, tijdloze elegantie en zuivere vormgeving.”

Met een minimalistisch aantal elementen creëert Julie Dereu een ruimte die harmonieus, rustgevend en plezierig is.

Steeds meer ‘speciallekes’

Intussen merkt Julie wel via de aanvragen die ze binnenkrijgt dat er steeds meer ‘speciallekes’ mogelijk zijn, als het over het interieur gaat. “Er wordt daadwerkelijk meer budget uitgetrokken voor opvallende elementen in de binnenhuisarchitectuur. Eigenlijk is dat best wel logisch en uiteraard een gevolg van sociale media. In de hospitality weten ze ondertussen dat er heel wat reclame komt van platformen zoals Instagram, Pinterest, … Dus als het interieur of elementen ervan ‘instagrammable’ zijn, komen ze sneller terecht op het internet. Betere – en vooral gratis – reclame kan je je nauwelijks voorstellen. Dus daar proberen we wel op te letten.”

Ongeacht de gekozen stijl, of het nu modern of landelijk is, alles begint met het grondig begrijpen van de wensen van de klanten.

Luxesuites in Nieuwpoort

Met D-ZAJN realiseerde Julie dit jaar weer een aantal mooie projecten: “Zo hebben we voor Hotel Cosmopolite in Nieuwpoort drie luxesuites mogen inrichten. Ze waren blijkbaar tevreden van ons werk, want verleden jaar hebben we op dezelfde plaats een heuse wellnesssuite mogen inrichten. Het is op dezelfde verdieping dat we dit jaar zes bestaande kamers mochten transformeren naar die drie luxesuites. En het jaar ervoor werkten we drie verdiepingen af, dus een dertigtal kamers.”

Ongeveer 75 procent van de opdrachten omvat het ontwerpen van hotels, restaurants en andere gerelateerde horecagelegenheden.

Tabula rasa voor Hotel Du Parc

“We hebben dit jaar ook het overbekende art deco Hotel Du Parc in Oostende een nieuw leven gegeven”, gaat Julie verder. “Want er zat sleet op dit legendarische hoekpand. We hebben het volledig gestript, maar wel in zijn oude glorie hersteld, door oude elementen te herimplementeren. Ook hebben we in de kamers een link gemaakt naar bepaalde elementen die in Brasserie Du Parc te vinden zijn. Om er één, heel mooi, geheel van te maken. Maar daar ging wel een volledige tabula rasa aan vooraf. Het resultaat is gekend: het hotel ging van drie naar vier sterren. Daar zijn we best wel trots op.”

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?