De Brussels Hotel Association (BHA) is een dynamische vereniging die de belangen van de hotelsector in Brussel op een actieve manier in kaart brengt en verdedigt. Begin dit jaar verwelkomde deze vereniging een nieuwe voorzitter: Willem van der Zee. Hotelvak voerde een verhelderend gesprek.
Sinds haar oprichting in 2008 groeide de Brussels Hotel Association (BHA) uit tot een belangrijke lokale economische gesprekspartner, die niet minder dan negentig procent van de hotels binnen het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest vertegenwoordigt. Denk hierbij aan ruim 17.500 kamers, 12.000 jobs en 7 miljoen overnachtingen per jaar. De BHA vzw verenigt zowel hotels met onafhankelijke uitbaters, ketenhotels als aparthotels, en dit zonder een onderscheid te maken op het gebied van capaciteit of categorie.
In januari 2024 verscheen Willem van der Zee als nieuwe stuurman aan het roer van dit hotelschip. Sinds september 2022 is hij Director of Operations voor België bij Pandox, een toonaangevende Zweedse hotelinvesteringsgroep, waarbij hij toezicht houdt op de exploitatie van zes hotels in Brussel. Tegelijkertijd is Willem ook General Manager van het befaamde The Hotel in onze hoofdstad.
In de eerste plaats blijft het de bedoeling om de leden van de BHA te informeren over de nieuwste trends in de hotelsector. Daarnaast is de vereniging zich bewust van de essentiële rol die ze speelt bij de presentatie en het overbrengen van de belangrijke noden, wensen en zorgen van de hotelsector naar de diverse overheidsinstanties binnen het complexe politieke landschap van Brussel en België.
Tijdens de periode 2020-2022, in volle pandemie, was het van cruciaal belang om de verschillende overheidsinstanties bewust te maken van de dringende noodzaak om belangrijke en vooral substantiële financiële steunmaatregelen in het leven te roepen. Dit resultaat werd bereikt door een constructieve dialoog tussen de BHA en zowel nationale als regionale politieke autoriteiten. “Deze dialoog leidde tot de goedkeuring van essentiële ondersteunende maatregelen, vitaal voor de realisatie van een duurzame stabiliteit binnen onze hotelsector”, aldus Willem van der Zee.
“We moeten er als vereniging over waken dat er met ons rekening wordt gehouden”, gaat Willem verder. “Zo worden de huidige uitdagingen, waaronder hoge kosten en personeelstekort, bij hotels op een andere manier beleefd dan bij cafés en restaurants. Hierbij streven we een harmonie na op het vlak van regelgeving om een meer gelijkmatig speelveld in het leven te kunnen roepen, bijvoorbeeld tegenover de opkomende – en niet altijd even correcte concurrentie – van onder meer de Airbnb-sector.”
De laatste jaren is de economische situatie van de Brusselse hotelsector sterk verbeterd. “Al bevinden we ons nog niet op het peil van het jaar 2019.” Zo is het zakentoerisme nog niet volledig hersteld van de klappen die de pandemie ijverig uitgedeeld heeft en als Europese hoofdstad met een belangrijke rol wat MICE betreft (congressen, vakbeurzen, …), blijft het ‘businesstoerisme’ momenteel de belangrijkste inkomstenbron voor de Brusselse hotelsector.
Maar hier kan binnenkort verandering in komen. Zo is het vrijetijdstoerisme ofwel ‘leisure’ de laatste jaren sterk in opkomst in Brussel. Hierbij kunnen nieuwe toeristische attracties, zoals het recent geopende bierbelevingscentrum Belgian Beer World, een belangrijke rol spelen. Willem: “Een andere trekpleister wordt ongetwijfeld het museum voor moderne kunsten dat binnenkort zal gerealiseerd worden langs het kanaal tussen Brussel en Molenbeek – nabij Tour & Taxis – en waarbij het Centre Pompidou in Parijs een hoofdrol speelt. We merken dan ook dat cultuurtoerisme steeds belangrijker wordt voor de Brusselse hotelsector.”
Naast aparthotels en aanverwante ‘long stay’-concepten duiken er in Brussel stilaan ook nieuwe hybride hotelformules op, waarbij steeds meer dienstverlenende functies onder één dak verenigd worden (restaurant, coworkingruimtes, wellness, belevingslobby, …). Door de algemene opkomst van een meer ervaringsgericht toerisme lijkt er in Brussel nog heel wat plaats te zijn voor nieuwsoortige hoogwaardige hotelconcepten met een sterk onderscheidend karakter. Qua imagoverbetering is al veel gebeurd, maar het uiteindelijke doel van de BHA is de creatie van een sterk Brussels merk met een hoog kwaliteitsgehalte dat het resultaat zou moeten zijn van een doelmatig brandingproces.