Pal naast het centraal station van Düsseldorf lag jarenlang een terrein van 17.000 m² braak; ongebruikte stadsruimte in het hart van de Rijnmetropool. Met het prijsvraagwinnende ontwerp van greeen! architects transformeerde het voormalige overslagterrein voor auto’s in een nieuw stuk stad en openbare ruimte in het centrum van Düsseldorf. Het architectenbureau ontwierp voor de locatie drie hotels aan een nieuw voetgangersgebied. Aan de façades: een mix van gevelbeplating en de Hagemeistersortering „Witten GT“.
De nieuwbouw geeft het versplinterde en wat sleetse stationsgebied van Düsseldorf een nieuwe impuls. Het ontwerp van greeen! Architects introduceert in het stationsgebied hotels die elk een eigen doelgroep bedienen: apartmenthotel (Adina), economy hotel (Premier Inn) en premium-economy (Hampton by Hilton).
De nieuwbouw maakt deel uit van de aanstaande transformatie van het gehele stationsgebied door de stad Düsseldorf en de Deutsche Bahn. Met de hotels maakte greeen! architects als eerste ingreep een stuk stad openbaar dat voorheen niet publiek toegankelijk was. De hotels hebben een plint met horeca en liggen aan een nieuw voetgangersgebied dat het voorplein van het centraal station verknoopt met het Mintropplein verderop in de stad.
De nieuwe openbare ruimte geeft een impuls aan de verblijfskwaliteit van het Konrad-Adenauer-plein voor het station en ondersteunt met een nieuwe pleinrand het gebruik van de openbare ruimte in de binnenstad. Daarnaast legt de voetgangerspassage nieuwe verbindingen in de stad die reiken van het Fürstenplein in Düsseldorf-Friedrichstadt tot aan het Worringerplein in Flingern-Zuid.
„Identiteit opbouwen en een ensemble creëren, dat was het idee achter de vormgeving van de gevels“, vertelt architect Mario Reale van greeen! architects uit Düsseldorf. De naast elkaar aan het voetgangersgebied gegroepeerde volumes worden samengebonden door een mix van rode baksteengevels en een messingkleurige metalen gevelbekleding. Bonus van het project, aldus greeen! architects: de hotels hebben geen
‘achterzijde’. Dat maakt dat de gebouwen vanaf de perrons van het centraal station evenzeer de moeite van het bekijken waard zijn als aan de stadskant.
Met de karakteristieke roodkleurige kolenbrand-baksteen „Witten GT“ haken de drie nieuwe gebouwen ook aan op de architectuur van het stationsgebouw (met monumentenstatus) dat tussen 1932 en 1936 werd gebouwd naar ontwerp van de architecten Krüger en Behne, in dienst van de spoorwegen.
De baksteengevels van het hotelensemble pakken het architectuuridioom van het stationsgebouw op en ontwikkelen dit tegelijkertijd door, met verschillende metselverbanden. De gevel van Hotel Adina is in wildverband gemetseld, die van Hampton by Hilton in Amerikaans verband – waarbij twee of meer strekkenlagen worden afgewisseld door een koppenlaag. Het Premier Inn kreeg een Hollands verband (kruisverband). Zo gaf greeen! architects elk volume een zelfstandig karakter.
„Baksteen is een duurzaam, milieuvriendelijk product met een lange levensduur. Het materiaal is robuust, opgewassen tegen invloeden van buitenaf en kan in het bestek van een bouweconomie met gesloten kringlopen hergebruikt worden. Dat past bij de filosofie van ons bureau“, aldus Reale.