BEFREN

Platform on hotel management, interior design and design in Flanders
Badhotel | Scheveningen

Badhotel | Scheveningen

Vlekkeloze kozijnenrenovatie het Badhotel Scheveningen dankzij uitgekiend teamwork

‘Iedere stap tot op het half uur bekeken en voorbereid’

In een korte periode van slechts drie weken is het Badhotel Scheveningen in januari van dit jaar van nieuwe kozijnen en ramen voorzien. Niet alleen de korte uitvoeringstijd was een uitdaging, maar ook het feit dat vrijwel ieder raamvlak een andere maatvoering had. “Het team heeft een fantastische prestatie geleverd.”

Dekker Kozijnprojecten werd uitgekozen om het werk uit te voeren. Projectleiders Piet van den Berg en Ivo Middeldorp geven aan dat het meteen al duidelijk was dat het een spannend project zou worden. “De aanvraag kwam in oktober en het project moest in januari – op relatief korte termijn – worden uitgevoerd. Omdat het hotel tijdens de werkzaamheden dicht ging en januari hun rustigste periode is.”

Dat betekende dat er meteen werk aan de winkel was, met het inmeten en vervolgens bestellen van de materialen. Tijdens het inmeten bleek al snel dat het gebouw – een beschermd stadsgezicht – extreem scheef is. “Geen raamvak is hetzelfde, de verschillen liepen op tot 14 centimeter”, maken Van den Berg en Middeldorp duidelijk. “Maar dat mocht natuurlijk in het eindresultaat niet terug te zien zijn. Dat is opgelost door met stelkozijnen met verschillende afmetingen te werken. Uiteindelijk zijn er voor de 102 ramen 89 verschillende types stelkozijnen toegepast. Ieder kozijn is zorgvuldig, vanuit een hangbak, ingemeten. De gegevens zijn daarna in een Excel-bestand verwerkt zodat we goed inzicht kregen in de verschillen.”

Badhotel

Een andere uitdaging was dat het werk geen vertraging mocht oplopen. Na drie weken ging het hotel weer open. “En dat in januari”, zegt Van den Berg, “wanneer je qua weer van alles mee kunt maken. We hebben daarom besloten niet met kranen te werken, maar vanaf steigers. Die werden voorzien van windreducerende netten en een regendichte kap.” En dan was er de logistieke component: alle materialen op het juiste moment op de juiste plek zodat er zonder vertraging gemonteerd kon worden. Ook dat werd tot in de puntjes voorbereid, legt Middeldorp uit. “We hebben iedere stap tot op het half uur bekeken en voorbereid. We hebben in de werkplaats onderdelen nagemaakt en daarmee geoefend, zodat we inzicht kregen in hoe het ter plekke adequaat te verwerken. Vervolgens is alles in de werkplaats zo voorbereid dat het snel en in de juiste volgorde op de locatie in Scheveningen terecht kwam.” Middeldorp en Van den Berg roemen de inzet van alle betrokken medewerkers. “Dat alles vlekkeloos is verlopen, is te danken aan een fantastische teamprestatie. Ook met de mensen van Badhotel Scheveningen verliep de samenwerking uitstekend. We kregen alle medewerking en alles was bespreekbaar.”

Badhotel

Diezelfde positieve gevoelens over het verloop van het project en de samenwerking heeft Thea van de Koppel, interim-manager van het Badhotel Scheveningen. Namens haar werkgever Metterwoon, eigenaar van het hotel, was ze nauw bij het hele gebeuren betrokken. Naast de wensen van Metterwoon was er ook het meekijken van de gemeente, zegt ze. “Omdat het een beschermd stadsgezicht is. Voor ons was het belangrijk dat de kozijnen de uitstraling kregen die past bij onze huisstijl, in dit geval het Metterwoon-blauw gecombineerd met wit beton. De ramen moesten zowel geluids- als warmte-isolerend zijn. In de noordgevel wilden we graag meer lichtinval, dus daar is een deel van de trappenhuisgevel eruit gezaagd. Verder was er inderdaad ons verzoek om het project in januari in drie weken uit te voeren. Dat was voor ons de gunstigste periode.”

Van de Koppel geeft aan zeer tevreden te zijn over hoe alles is verlopen. “Wat ze hebben beloofd, heeft Dekker waargemaakt. Ze hebben de planning nauw gemonitord en waar er stagnatie dreigde, werd ingegrepen. Dat toont hun flexibiliteit. Er was ook altijd intensief overleg, we werden van alles op de hoogte gehouden. Op het eind zijn ze in delen, van achter naar voor en per verdieping, gaan opleveren. Dat gaf ons de gelegenheid het hotel tijdig klaar te hebben voor de gasten die eind januari hadden geboekt.”

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?