Accor rapporteerde een recordhoogte in de resultaten voor het volledige jaar 2023, met een EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation) die voor het eerst meer dan € 1 miljard bereikte. Dit succes is te danken aan sterke prestaties in alle segmenten en regio’s, ondersteund door een effectief asset-light model, aantrekkelijke merken, krachtige distributie- en loyaliteitstools, en financiële discipline. Ondanks een complex geopolitiek klimaat, is Accor optimistisch over de verdere groei in 2024, aangedreven door grote internationale evenementen. Het bedrijf blijft zich richten op duurzame en verantwoordelijke gastvrijheid, met significante investeringen in luxe- en lifestyle-segmenten en een sterke focus op aandeelhouderswaarde en partnerrelaties.
Sébastien Bazin, voorzitter en ceo van Accor: “Hoewel er tal van redenen zijn voor dit succes, waren deze solide prestaties vooral te danken aan de teams van de Groep. Want in onze sector ligt de kracht vooral bij de personen op het terrein die onze merken dagelijks profileren met een gepassioneerd en genereus gevoel voor gastvrijheid.”
- De Premium, Midscale en Economy (PM&E) divisie groeide haar RevPAR met 12% ten opzichte van Q4 2022, nog steeds meer gedreven door de prijzen dan door de stijging van de bezettingsgraad.
- De divisie Luxury & Lifestyle (L&L) rapporteerde een stijging van de RevPAR met 8% ten opzichte van Q4 2022, voornamelijk dankzij een hogere bezettingsgraad.
- Premium, Midscale en Economy genereerden een omzet van €2.960 miljoen, een stijging van 17% LFL ten opzichte van 2022. Deze stijging weerspiegelt de solide activiteitsniveaus over de periode.
- Luxury & Lifestyle genereerde een omzet van €2.175 miljoen, een stijging van 22% LFL ten opzichte van 2022. Deze stijging weerspiegelt ook het solide activiteitsniveau tijdens de periode, zoals het geval was voor de Premium, Midscale en Economy divisie.
- De Groep rapporteerde een omzet van €5.056 miljoen in 2023, een stijging van 18% op vergelijkbare basis (LFL) vergeleken met 2022.
- De Premium, Midscale en Economy divisie genereerde een EBITDA van €750 miljoen, een stijging van 35% LFL vergeleken met 2022.
- De divisie Luxury & Lifestyle genereerde een EBITDA van €354 miljoen, een stijging van 82% LFL ten opzichte van 2022.
- De nettowinst, aandeel van de Groep, bedroeg € 633 miljoen in 2023, vergeleken met € 402 miljoen in 2022.