Van het scheppen van onvergetelijke eerste indrukken tot het coördineren van een vlekkeloze gastervaring: de frontofficemanager is het kloppend hart van elk hotel. Julia Van Doninck vertelt hoe zij in haar rol het verschil maakt voor de gasten van het Brugse Boutique Hotel Sablon.
Na haar studies ging Julia Van Doninck aan de slag als receptionist in een hotel in Brugge. Drie jaar later wilde ze meer en er waren geen groeimogelijkheden. Toen ze zag dat Boutique Hotel Sablon een frontofficeassistant zocht, twijfelde ze niet. Ze startte in april 2019 en groeide al snel tot frontofficemanager. Julia heeft een breed takenpakket: “Grote hotels hebben veel functies: sales, operations, food&beverage, … Wij hebben een klein team, waardoor ik alles samen doe met hotelmanager Sue Neervoort. Naast het onthaal coördineer ik de reservaties, sta ik in voor het personeel en volg ik bestellingen en aankopen op. Ik heb een veelzijdige job met veel verantwoordelijkheid.”
Met een persoonlijke verwelkoming, oog voor detail en een warme sfeer schenkt Julia de gasten een unieke beleving. “De ontvangst gebeurt niet aan een balie. Gasten komen binnen in de living room, waar een van de gastheren of -vrouwen hen incheckt met een iPad.” Vaak komen bekende mensen in het hotel logeren. Julia herinnert zich een filmploeg die opnames had in Damme. “We leerden de acteurs persoonlijk kennen en gingen nadien met ons team de film bekijken. Elk jaar verwelkomen we ook artiesten van het Cactus Festival.” Julia doet alles om het de gasten naar hun zin te maken. “Wie ik niet zal vergeten, is een Australische man die een hersenbloeding kreeg tijdens zijn verblijf. Hij lag twee maanden in het ziekenhuis en al die tijd verbleef zijn vrouw bij ons. Ze was zo dankbaar voor alle hulp. Dat motiveert mij om elke dag te werken aan een top gastenervaring.”