Bewust omgaan met waterverbruik in hotels: lagere factuur en beter voor het milieu
Op 20 juni 2023 zakten honderden hospitality-experts en leveranciers af naar de Van Marcke Showroom in Zaventem. Zij namen deel aan het Hotel Business Insights & Purchasing Event van Trinity Purchasing. Tijdens dit event wisselden horecaondernemers – van hotels tot vakantieparken – en fabrikanten zakelijke ideeën en ervaringen uit, met aandacht voor innovatieve hospitalityoplossingen. Een van de thema’s die aan bod kwam, was slim watermanagement in hotels.
Bij heel wat ondernemers uit de hospitalitysector klinkt de naam Trinity Purchasing vertrouwd in de oren. Geen wonder als je bedenkt dat deze internationaal opererende inkoopcentrale al meer dan 13 jaar actief is en momenteel ruim 2.000 horecaondernemers in verschillende Europese landen ondersteunt bij de inkoop van producten en diensten. Als onderdeel van de bedrijvenportfolio van de Avendra Group investeert Trinity Purchasing maximaal in middelen en programma’s om de aangesloten leden en leveranciers toegevoegde waarde te bieden.
De leden van Trinity Purchasing zijn actief in alle sectoren van de horeca. Hotels, golf resorts, restaurants, seniorenwoningen, campings,… In elke sector krijgen inkopers van de aangesloten leden de allerbeste ondersteuning bij onderhandelingen met leveranciers. Tijdens de Hotel Business Insights & Purchasing Event van Trinity Purchasing konden alle partijen elkaar ontmoeten, nieuwe producten en diensten ontdekken én tijdens boeiende bedrijfspresentaties hun inhoudelijke kennis over trending topics in de hospitalitysector bijspijkeren.
Tijdens een van deze presentaties kwam Machiel van Dooren, co-founder van de Made Blue Foundation, aan het woord. Sinds 2014 realiseerde deze ondernemende stichting al meer dan 10 miljard liter schoon drinkwater namens meer dan 400 ambassadeurs. De werking van deze organisatie verloopt via donaties van leden, die ook veel expertise op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) inbrengen.
Water is voor hotels de op een na grootste energiegebruiker, wat met de huidige gasprijzen een flinke kostenpost is. Machiel verraste de aanwezige deelnemers uit de hotelsector met enkele opvallende cijfers. Wist je bijvoorbeeld dat hotelgasten gemiddeld maar liefst 7,5 minuten van een douche op een hotelkamer genieten? Tel daarbij het waterverbruik van de wastafel en toilet, en je komt voor een hotel met 200 kamers al snel aan een kostenpost van 50.000 euro per jaar.
In het eerste nummer van Hotelvak (juni-juli-augustus 203) kon je op pagina 97 trouwens nog een interessant weetje lezen: het waterverbruik in publieke ruimtes ligt per persoon 50 procent hoger dan thuis. De reden voor dit hogere verbruik ligt voor de hand: een hotelgast is slechts een passant en hoeft de eindrekening niet te betalen. Steeds meer hoteleigenaars zijn zich bewust van deze problematiek en willen daarom een versnelling hoger schakelen in slim watermanagement.
De Made Blue Foundation reikt hoteleigenaars creatieve oplossingen aan om gasten en bezoekers bewuster te doen omgaan met hun waterverbruik. Tijdens zijn presentatie verwees Machiel naar de voucheractie ‘The Gift Of Water’, waarbij hotelgasten op een ludieke manier aangemoedigd worden om bijvoorbeeld enkele minuten korter te douchen – zonder in te boeten op comfort –, waarna de bespaarde liters water omgezet worden in een donatie aan een internationaal waterproject.
De experts van de Made Blue Foundation berekenden dat een hotelgast slechts 15 seconden korter moet douchen om een donatie van 5 cent per overnachting terug te verdienen (ofwel slechts 3% korter bij een gemiddelde douchebeurt van 7,5 minuten). Elke extra seconde of waterbesparende techniek levert dus direct veel geld op. En uit een bevraging van de organisatie bleek dat ruim 7 op de 10 hotelgasten bereid zijn om korter te douchen als dit helpt om waterbesparende acties te ondersteunen.
Andere inspirerende acties voor slim waterbeheer op maat van de hotelsector zijn de vervanging van plastic waterflessen door een herbruikbare, duurzame waterfles die gasten zelf kunnen vullen in de hotellobby. De Made Blue Foundation rekende uit dat elke herbruikbare fles minstens 3,5 kilogram CO2-uitstoot vermijdt en 4 kilogram plastic afval voorkomt.
Of nog: waterbars in het hotel die gasten uitnodigen om goedkoop, fris en gefilterd water te ‘tanken’. Ook deze oplossing wordt alsmaar populairder in de sector, op weg naar duurzaam omgaan met kostbaar water.
Op 21 september is er een nieuwe Trinity Hotel Expo in Kortrijk’. Inschrijven kan via https://lnkd.in/eptACuZY