“Alles op de website moet kloppen voor snelle, directe reservaties”
Directe reservaties zijn essentieel voor het succes van een hotel. Met Porter creëerde Thomas Dieben, de oprichter van Becurious – een digitaal marketingbureau voor hotels in Amsterdam – een oplossing voor zelfstandige hoteliers die meer directe reservaties willen. Dat doen ze met een gespecialiseerd contentmanagementsysteem (CMS), dat hotels een voorsprong geeft.
Al bijna een kwarteeuw creëert Becurious hoogwaardige digitale marketingstrategieën voor hotels. Thomas Dieben ontwikkelde nu met het label Porter een unieke oplossing voor zelfstandige hoteliers. Het concept biedt gespecialiseerde designs als basis voor een uitstekende website voor hotels die hun eigen verhaal willen vertellen. Volgens Dieben is het cruciaal dat een hotelwebsite feilloos werkt: “De techniek moet perfect zijn, de laadtijd razendsnel, in een paar kliks moet er geboekt kunnen worden en een goede vindbaarheid is essentieel.”
Met de flexibele designs, volledig aangepast aan de gewenste huisstijl, kan Porter binnen vier tot zes weken een uitstekend functionerende website opleveren die directe reservaties genereert, met integraties van alle populaire reserveringssystemen en uitgebreide tracking in het CMS. Zo krijgen hoteliers inzicht in de prestaties van hun website. In België zijn de sites van onder meer Hotel Velotel in Brugge en Landgoed Altenbroek in de Voerstreek zo gebouwd.
Een sprekend voorbeeld van dit gespecialiseerde hotel-CMS is de goede vindbaarheid van het hotel in zoekmachines. “Het komt er op neer dat de standaard FAQ-module zo wordt geconfigureerd dat vragen en antwoorden op een slimme manier in de index van zoekmachines terechtkomen. Zoekt men bijvoorbeeld naar de in- en uitchecktijden, dan wordt het antwoord meteen gegeven op de resultaatpagina van de zoekmachine. Deze techniek wordt eveneens gebruikt voor de antwoorden in voice-search-applicaties zoals Siri, Alexa of Google Home. Online travel agencies hanteren deze technieken ook, dus het is belangrijk dat hotels hier zelf mee aan de slag gaan. De informatie van het hotel zelf vinden zoekmachines en gasten namelijk relevanter.”
Een ander belangrijk voordeel is volgens Dieben de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Hoteliers kunnen namelijk eenvoudig nieuwe content zoals blogs, aanbiedingen, foto’s of informatie plaatsen. “Zo hoeven ze niet te veel tijd te besteden aan online marketing en kunnen ze zich concentreren op de taken in hun hotel”, zegt Dieben. “Het CMS is speciaal ontwikkeld om meertalige websites te beheren. We staan ook klaar met ongelimiteerde persoonlijke ondersteuning bij eventuele vragen of problemen.”
Margreet Pauwe, zelfstandig hotelier van viersterrenhotel De Witte Berken in Epe is zeer tevreden over haar recent door Porter opgeleverde website. “Vorig jaar namen mijn man en ik het hotel over. Een nieuwe website was een prioriteit, maar we wilden niet van nul beginnen. In mijn zoektocht naar een leverancier kwam ik terecht bij Porter, gespecialiseerd in de hotellerie en met een volwaardig CMS, die door ervaringen en leermomenten gegroeid is. Het fijne is dat het CMS flink sneller is dan wat we voorheen hadden en ik kan de complete inhoud eenvoudig zelf beheren. Zo houd ik regie. De site sluit bovendien prima aan op wat we willen zijn met ons hotel: rust, ruimte en de natuur. Die beleving trokken de developers door in de look-and-feel van de website. Het meest waardeer ik het persoonlijk contact. Al van bij de start kwam Thomas Dieben bij ons langs. Dat nauwe contact is belangrijk voor een goed eindresultaat.”
Thomas besluit: “Met Porter bieden wij de ideale oplossing voor hotels die hun eigen verhaal willen vertellen en hun online zichtbaarheid willen vergroten. We zien dat dit altijd een flinke toename van het aantal directe reserveringen, en dus commissievrije omzet, oplevert.” ■