Donny Resorts is echt een verhaal apart. Want terwijl de sector steeds meer te maken krijgt met de opkomst van grote ketens en de kleinere (familie)hotels langzaam maar zeker verdwijnen, blijft de familie Deconinck uit de Panne een stevige rots in de horecabranding. Het Brugse Inside is ondertussen kind aan huis als het gaat over de inrichting en aanverwanten binnen de gevels.
Op 6 juni 1992 opende Donny Hotel – gelegen op de Donny-duin – zijn deuren voor de eerste bezoekers. Ondertussen is het goed dertig jaar later en kan er in De Panne al gesproken worden van een mini-imperium, met Hotel Escale, Hotel Villa Select, Villa Vindini, Hotel Villa Anita, cottage Donny en Novo. Onder de verzamelnaam Donny Resorts heeft deze onderneming een belangrijke bijdrage geleverd aan het herstel van het architecturale erfgoed. Want dat is een van de geheimen van het succes van deze familie: respect voor de geschiedenis van het pand en bij uitbreiding De Panne.
Maar niet enkel de buitenzijde van de respectievelijke hotels werd minutieus aangepakt, ook voor het interieur en de technieken werd geen enkele moeite uit de weg gegaan. Toen elf jaar geleden de dochter van de familie, Xandra Deconinck, en haar partner, Matthias Beun, hun eerste stappen zetten in de hotelbranche met Hotel Villa Select, werd Inside uit Brugge aangeschreven.
Ian Meulemeester, co-founder Inside: “Elf jaar geleden pakten we het gelijkvloers aan. Denk hierbij aan een grondige renovatie van de lobby, ontbijtzaal, het restaurant, … Na al die tijd mag de inrichting nog steeds gezien worden en ligt het er meer dan proper bij. Ik herinner me nog dat de uitbaters zeer tevreden waren, dus toen de drie verdiepingen en de respectievelijke kamers van datzelfde hotel aan een opfrisbeurt – lees: tot op het bot strippen en herinrichten – toe waren, kregen we opnieuw telefoon. Onze designer Thomas Vandenabeele ging meteen stevig aan de slag met schetsen, moodboards en 3D-visualisaties. Per verdieping is geen kamer identiek, maar dezelfde stijl – inclusief materialen – werd wel overal doorgetrokken, naadloos aansluitend bij de bestaande lobby. En dit alles met tijdloze klasse en strakke uniformiteit. Voor de gangen kreeg het tapijt en de lambrisering zijn eigen kleur per verdieping, waardoor ze nu elk een specifieke eigenheid en herkenbaarheid hebben. Want ook daar werd – designtechnisch – grondig over nagedacht. In andere hotels worden de gangen wel eens stiefmoederlijk behandeld, bij ons krijgen die evenzeer de nodige aandacht.”
“Behalve enkele verbeteringen aan elektriciteitspunten, bleef de uiteindelijke positionering van elke kamer nagenoeg detzelfde”, gaat Ian verder. “Maar voor de rest hebben we voor dit uitgebreide project alles van begin tot eind aangepakt. Elke kamer kreeg een volledige make-over met doordachte materialen en aandacht voor elk detail. Zoals bijna bij elk project het geval is, zijn wij de hoofdaannemer en selecteren we heel secuur onze onderaannemers, die we dan strak opvolgen. En dat loont. Want naast de interieurwerken hebben we ook de lift vervangen en werden de technieken van een grondige update voorzien. Vroeger liep dat allemaal via radiatoren en een gasketel, nu wordt er verwarmd en gekoeld met een warmtepompsysteem. Compleet met app, om op afstand te kunnen regelen. En dat allemaal in nog geen drie maand tijd uitgevoerd, na een uitgebreide designfase. De klant was alweer heel tevreden. Niet alleen over de voorbereiding, het designtraject en de uiteindelijke afwerking, maar ook over onze snelheid van aanpakken.”