Hr en personeelsplanning in de Belgische hotelsector evolueren volop. Kristel Lathouwers, cluster hr-manager bij Radisson Blu Hotel Antwerp City Centre, zag de voorbije jaren significante veranderingen en schetst hoe het landschap transformeerde.
Voor de pandemie lag de hr-focus van onze nationale hospitalitysector op het aantrekken en behouden van gekwalificeerde medewerkers. Daar kwam tijdens COVID-19 verandering in. Hotels moesten snel reageren op nieuwe regelgeving, veiligheidsprotocollen implementeren en inspelen op fluctuerende vraagpatronen. Dit vereiste een nauwere samenwerking tussen hr-teams en operationele managers.
Kristel Lathouwers vertelt vanuit haar ervaring: “Net als veel andere sectoren werd ook de horeca zwaar getroffen door COVID-19. Heel wat medewerkers kwamen thuis te zitten en heroriënteerden zich. Een mooi voorbeeld daarvan is de opleiding hotelmanagement. Hier zien we een pak minder instroom dan voor corona. Over exacte cijfers beschik ik niet, maar we merken dit vooral aan de stageaanvragen. Waar we vroeger mensen moesten weigeren, komen we er nu te kort. Daar komt ook bij dat stagiairs op zoek gaan naar meer exotische werkplekken. Het is duidelijk dat het missen van een stuk van hun jeugd een behoorlijke impact heeft gehad.”
Die nieuwe situatie op de hotelarbeidsmarkt heeft tot gevolg dat er op een meer gediversifieerde manier gezocht wordt naar nieuwe medewerkers. Het inzetten van heel wat verschillende rekruteringskanalen is daar een voorbeeld van. Ook bij Radisson Blu Hotel Antwerp City Centre is dit het geval. Kristel Lathouwers verduidelijkt: “Wij zetten in op verschillende kanalen en werken met een digitaal platform waarop we vacatures posten. Kandidaten kunnen hierop snel en eenvoudig reageren door hun cv en motivatiebrief up te loaden. Het stelt ons in staat om alle stappen van het aanwervingsproces te doorlopen: van telefonische screening tot het plannen van een sollicitatie in reallife. De hotelsector is internationaal, wat maakt dat we vaak kandidaturen ontvangen van over de hele wereld. Uiteraard interview ik hen via Teams. Daarnaast kloppen we aan bij de VDAB of schakelen we een gespecialiseerd kantoor in als we een specifiek profiel zoeken. Contact houden met de onmiddellijke omgeving werkt ook altijd. Daarom post ik af en toe een jobadvertentie op lokale Facebookpagina’s.”
Bij Radisson Blu Hotel Antwerp City Centre speelt het DNA van het bedrijf een belangrijke rol. Kristel Lathouwers legt uit: “Wij zetten echt in op het familiegevoel. Dat gaat soms over heel eenvoudige dingen en tegelijk maakt het deel uit van ons DNA. Zo vieren we elk jaar onze jubilarissen. Dit jaar zetten we vier medewerkers die twintig jaar dienst hebben en twee medewerkers die vijfentwintig jaar dienst hebben, in de bloemetjes. Cijfers die voor zich spreken. Zelf werk ik hier al zeventien jaar en ik beschouw mijn collega’s als familie. Ik ken iedereen bij naam en ook de namen van hun kinderen. Ik weet wat er leeft bij hen en zij weten dat van mij. Toen mijn vader overleed in 2016, was het ontroerend om te zien hoe iedereen zich betrokken toonde op alle afdelingen. Een warme en positieve professionele omgeving vormt de essentie van succesvol samenwerken. Respect voor mekaar met de nodige portie humor maakt dat een vlotte samenwerking vanzelf komt. En dat reflecteert dan weer op hoe de gasten hun verblijf ervaren. In ons hotel is elk individu belangrijk en nodig om het geheel perfect te laten functioneren. De juiste mindset is waar het uiteindelijk om draait. We hire on attitude. Die moet positief en flexibel zijn, en dat sluit perfect aan bij de interne slogan van Radisson Blu Hotel Antwerp City Centre: ‘Yes I can’.”