BEFRNL

Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Comfort en luxe essentieel in de hotelkamer
E.S.T.I.D.A creëert graag een open badkamer: Hotel Restaurant Grandcafé ’t Voorhuys in Emmeloord.

Comfort en luxe essentieel in de hotelkamer

Het gemak bieden dat gasten kennen én dat ze nog niet hebben

Voor Michel Ruijgrok, Art director van E.S.T.I.D.A, spreekt het vanzelf: “Op de totale sfeer na, is de hotelkamer het belangrijkste onderdeel van een hotel. Dat is waar je voor komt.” Hij deelt zijn visie op de ideale kamer, waarbij een hotelier volgens hem best de grenzen mag opzoeken.

Het bed blijft volgens Ruijgrok het belangrijkste element in de kamer. Als E.S.T.I.D.A hotelkamers ontwerpt, dan is dit nooit meteen zichtbaar vanuit de deuropening. “Dat geeft een onprettig gevoel, dus knokken we soms met de plattegrond om dit te voorkomen.” Als het gaat om het bed dan is comfort volgens hem essentieel. “Het budget bepaalt welke kwaliteit een hotel kiest, maar gelukkig zijn er voor hotels al voor een basisprijs goede boxsprings beschikbaar. Een bed verbeteren kan ook door het gebruik van een topper.”

“Koffie, thee en drank moeten wat mij betreft dag en nacht beschikbaar zijn.” Hier in Badhotel Renesse.

Meer keuzemogelijkheden

“Omdat hotels minder zakelijke en meer leisure gasten ontvangen, zien we steeds meer bedden met één matras in plaats van twee losse matrassen. Vroeger was dit omgekeerd.” De gast verwacht ook meer keuzemogelijkheden. “Als hotel moet je uitgaan van een gemiddelde hotelgast. Je kunt echter wel de keuze bieden tussen een zacht of stevig kussen. Wij merken dat voor deze zaken steeds meer budget ingeruimd wordt.” Buiten kijf staat dat hygiëne ook erg belangrijk is. “We kiezen bij het bekleden van hoofdborden en boxsprings daarom voor afneembaar materiaal, zonder te vervallen in een keten-achtig hotelbed.”

Ruijgrok wil de klassieke indeling van een hotelkamer loslaten. “Mensen zijn vaak een conventionele opstelling gewend: als je binnenkomt, vind je links de kast en rechts badkamer. Waarom is dat eigenlijk zo? Hier spelen we graag mee. Ook kiezen we voor openheid, om zo met minder meters meer ruimte te creëren. “Naast het bed is de badkamer het onderdeel van de kamer waar gasten voor komen. 20 jaar geleden wilde elk hotel een regendouche. Nu we die allemaal thuis hebben, is er juist weer meer vraag naar een bad. Wij creëren graag een open badkamer – met het toilet apart – , zodat je bij wijze van spreken in bad zou kunnen slapen. Dit is het soort luxe dat men thuis niet heeft. We zorgen dan niet met muren voor de privacy, maar met stickers of gordijnen.” 

In een hotelkamer van E.S.T.I.D.A kan de gast vaak praktisch in bad slapen.

Zowel in de badkamer als in de rest van de hotelkamer is goede verlichting erg belangrijk, aldus Ruijgrok. “Het is heel slim om verlichting dimbaar te maken, al is dit vaak kostbaar. In zijn algemeenheid is het goed om voor extra verlichting te zorgen. Oudere gasten – denk aan de vergrijzing… – hebben immers meer licht nodig om goed te kunnen lezen. Niet alleen op bed, maar ook bij het zitje.”

Als de gast gaat slapen is het natuurlijk van belang dat het juist donker is. “Zorg daarom voor goede lichtdichte gordijnen. Die geven een gevoel van warmte en veiligheid. Natuurlijk kun je dan meekleuren met het hele verhaal. Zo passen wij vaak geprinte gordijnen toe.” Ook geprint tapijt wordt door E.S.T.I.D.A veel gebruikt. De trend om in nieuwe hotelkamers voor een pvc-vloer te kiezen is wat Ruijgrok betreft voorbij. “Pvc moet je niet alleen stofzuigen, maar ook dweilen. Tapijt is warm en goed voor de akoestiek. Als je dit gebruikt kun je spelen met kleur en designs. Overigens kan pvc met het juiste karpet ook mooi zijn.”

Goede verlichting is ook bij het zitje belangrijk, hier in Hotel The Roosevelt in Middelburg.

Gastvrijheid en verrassing

De hotelkamer is volgens Ruijgrok een surrogaat voor thuis. “Je wilt daarom het gemak bieden dat gasten kennen én dat ze nog niet hebben. Iedereen heeft thuis een goede tv, maar we kijken steeds meer naar streamingdiensten en nemen daarom een laptop mee. Het is belangrijk om die goed op te kunnen laden. Je kunt ook een Chromecast aanbieden. Dankzij zulke voorzieningen kan de gast zich op zijn eigen manier vermaken.” In het verlengde hiervan is een klassieke minibar niet meer voldoende. “Ik vind dat gasten na een lange dag nog een glas wijn of een snack moeten kunnen pakken in het hotel. Koffie, thee en drank moeten wat mij betreft dag en nacht beschikbaar zijn. Dat heeft echt een gevoel van gastvrijheid.”

Ondanks het gevoel van thuis zijn, mogen gasten volgens Ruijgrok best wat geprikkeld worden. “Het moet passend zijn, maar het is interessant om over de eigen grenzen heen te gaan en uit je comfortzone te treden. Een hotelkamer is een plek waar je kunt kiezen voor een extremer design of meer kleur dan thuis.” Slapen in een unieke kamer kan onder meer in hotel Estheréa in Amsterdam. “Wij werken al lang voor dit klassiek gedecoreerde hotel. Vanwege de bijzondere locatie aan de Singel wordt stevig geïnvesteerd in luxe betimmering en decoratie. Ook heel zakelijke hotels hebben wij een nieuwe, comfortabele uitstraling kunnen geven.  

Modern Zeeland was het uitgangspunt voor deze kamer in Badhotel Renesse.

Wie bezoekt je hotel?

Het is volgens Michel Ruijgrok duidelijk dat de focus verschuift van zakelijk naar leisure gasten. Er komt ook steeds meer aandacht voor andere groepen. “Steeds vaker bezoeken families of vriendinnengroepen samen een hotel. Er is veel vraag naar hotelkamers waar zij samen kunnen verblijven. Het is belangrijk dat alle gasten op hetzelfde niveau kunnen verblijven en dus niet op een knullig rolbed hoeven te slapen. Voor kinderen plaatsen hotels dan stapelbedden. Ik denk dat voor volwassenen een bedbank de beste keuze is. Hiervoor kiezen wij ook in ons Haarlemse hotel Staats.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details