BEFRNL

Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Binnenkijken in Corinthia Grand Hotel Astoria Brussels, het voormalige Hotel Astoria
De monumentale gevel van het voormalige Hotel Astoria, met aan de linkerzijde een aanbouw waarin de brasserie en de ingang naar de wellness komt.

Binnenkijken in Corinthia Grand Hotel Astoria Brussels, het voormalige Hotel Astoria

Hotel Astoria is meer dan een hotel. Dat zag ook Corinthia Hotels toen ze het beschermde gebouw langs de Brusselse Koningstraat aankochten in 2016. Het is een plek met verhalen, herinneringen, beleving en een gemeenschap. De ingrijpende renovatiewerken zijn de laatste rechte lijn ingegaan. Met 126 kamers opent het hotel binnenkort opnieuw de deuren onder de naam
Corinthia Grand Hotel Astoria Brussels. 

Na meer dan achttien jaar sluiting opent Hotel Astoria in Brussel dit jaar opnieuw de deuren. Tot 2007 was het hotel in handen van dezelfde familie. Toen volgde een lange periode van leegstand, tot in 2016 de Maltese groep Corinthia Hotels het potentieel van dit unieke, monumentale gebouw vol verhalen en erfgoed zag. Ze werken er nu volop aan wat Corinthia Brussels moet worden: een echte lifestyle-hub, voor zowel de gasten als de inwoners van onze hoofdstad. “We willen mensen uitnodigen om hier naartoe te komen”, zegt Edward Leenders, algemeen directeur van Corinthia Brussels. “Op deze locatie verblijven al sinds het einde van de negentiende eeuw gasten. In die periode kon je nog niet spreken van een hotel. Dat oorspronkelijke gebouw werd afgebroken en in 1910 opende Hotel Astoria. De overlevering wil dat Leopold II het opulente paleisgevoel dat hij in hotels over de hele wereld ervaarde, naar Brussel wilde brengen ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling. We werken met drie geschiedkundigen om alle feiten en verhalen in boekvorm uit te brengen.”

Edward Leenders, algemeen directeur van Corinthia Brussels.

Uitdagende renovatie en restauratie

Corinthia Hotels doet er vandaag alles aan om de grandeur van vroeger terug te brengen. De renovatie en restauratie van het gebouw gebeuren met zeer veel aandacht en respect voor de historische details. Die werken kan je best indrukwekkend noemen. “Op een gegeven moment hadden we een bouwput van ruim zeven meter diep voor het vernieuwen van de funderingen en het uitgraven van de spa. De monumentale erfgoedstukken zweefden als het ware op een soort sokkel”, vertelt Edward. “Het was structureel zeer ingewikkeld en tegelijk heel knap om te zien. Naast de klassieke gevel plaatsen we nog een aanbouw en boven op het gebouw staat nu een extra verdieping voor de penthouses.”

Rechts van de historische ingang aan de Koningstraat komt de Members Club. Daar worden wekelijks lezingen en evenementen georganiseerd. De bedoeling is om er te netwerken, maar ook om meerwaarde te creëren. Dit zal enkel toegankelijk zijn op uitnodiging. Links van de ingang komt een luxueuze conceptstore met een wisselend aanbod van vaste partners in mode, kunst, bloemen, sieraden, … Deze is voor iedereen toegankelijk, niet enkel voor gasten. “Eigenlijk bieden we producten aan, samen met de kamers, suites, restaurants, private dining, spa en bar. Elk deel krijgt een eigen verhaal om zo de verschillende doelgroepen aan te spreken. We willen af van eenheidsworst, want de verschillen versterken elkaar, geven energie en maken dit tot een mooi verhaal.” 

Wellness van DUIZEND TWEEHONDERD vierkante meter

Corinthia Brussels zal zo’n 250 mensen tewerkstellen die instaan voor een verfijnde gastenbeleving. Het hotel omvat 126 kamers, waarvan 31 suites en vijf signature suites zoals de royal suite en de penthouses. De oppervlaktes starten rond dertig vierkante meter en gaan tot meer dan 300 vierkante meter voor de penthouses. In de spa van 1.200 vierkante meter vinden gasten een ijsfontein, sauna, zwembad, hammam, wellnessruimtes en een tearoom. Er zal ook een gym zijn, waar een personal trainer klaarstaat. De balzaal doet ’s ochtends dienst als ontbijtlocatie. Daarnaast zijn er nog een bar, restaurant, brasserie en een binnentuin met veertig zitplaatsen. Al deze faciliteiten zijn ook voor niet-gasten toegankelijk en vergroten de aantrekkelijkheid voor long stays. Brussel is een politiek centrum, niet ver van Parijs of Amsterdam. Corinthia Brussels vormt zo een centrale hub voor wie vaak tussen de drie steden reist.

Het absolute pronkstuk is de Palm Court, een soort lounge met een glazen koepel van elf meter hoog die opnieuw in ere is hersteld. “Zo zag het er in 1910 ook uit”, zegt Edward vol trots. “Doorheen de jaren begon het binnen te regenen en na de Tweede Wereldoorlog werd de koepel herleid tot een plat glazen dak. Wij kiezen zeer bewust voor het ontwerp van toen, in combinatie met moderne technieken. Er is bijvoorbeeld ventilatie ingewerkt, maar die zie je haast niet. We verzoenen traditie met modern comfort en de meest recente bouwnormen, met dank aan de Belgische architect Francis Metzger. Zijn ervaring en kennis zijn van grote meerwaarde voor het hele project. Ook in de samenwerking met Erfgoed Brussel. ”

Creëren en verbinden

Vanuit Corinthia Hotels is er een grote voorliefde voor historische gebouwen. Dat verklaart waarom ze de mogelijkheden van Hotel Astoria zagen. De groep groeide uit tot een succesverhaal door hun Londense hotel in een eerder atypische buurt. “Het bood hun toegang tot de luxemarkt en die positie houden ze tot vandaag aan”, licht Edward toe. “Onze ambitie is een markt te ontwikkelen. Hoe krijgen we die klanten dus naar Brussel? Het cliënteel is er en de hoofdstad heeft veel troeven. Erfgoed en cultuur enerzijds, moderne en antieke kunst anderzijds. Mensen lachen vaak wanneer ik vertel dat Parijse antiquairs in Brussel hun voorwerpen kopen. Daarnaast vind je hier de mode en creativiteit, maar ook het bon vivantaspect met zeventien Michelinsterren in Brussel alleen al.”

Naast internationale klanten wil Corinthia Brussels zoveel mogelijk Belgen aantrekken. “Veel mensen hebben hier mooie herinneringen. Daarnaast werken we goed samen met de stad en zo kunnen we iets terug geven. Al vind ik persoonlijk dat je ons authentieke verhaal pas echt kracht bijzet door zoveel mogelijk lokale mensen en partners te betrekken. Een uniek hotel als dit creëer je niet door met een corporate manual te werken, wel door verbinding te zoeken met de buurt en het een ziel te geven. België heeft zoveel expertise, kennis en vakmanschap, dus waarom zouden we dat niet inzetten? Voor het ontwerp van het hotel werkten we met de vaste partner van Corinthia Hotels, G.A. Group. De club en brasserie zullen wel door Belgische designers ingericht worden.”

De verbouwingen zitten in de afwerkingsfase. Kan het hotel deze zomer openen? “Laten we het op 2024 houden. Perfectie is geen keuze wanneer je een hotel van dit kaliber opent. Alles moet op punt staan. Ons team krijgt stilaan vorm. We brengen alle talenten samen om het volledige potentieel van deze plek te bereiken. Zo maken we het een bijzondere ervaring voor al wie hier komt. We zijn al 3,5 jaar aan het bouwen. Dit is niet zomaar een hotel of investering, het vraagt toewijding. We zijn zeer trots dat we dit mogen presenteren op de Belgische markt.”

Wanneer de werken finaal zijn en deuren geopend, gaat Hotelvak met plezier nog eens langs bij Corinthia Brussels om onze lezers onder te dompelen in de sfeer en beleving die er heerst. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details