BEFRNL

Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
AI: De vierde industriële revolutie – En wat nu met de hotellerie?

AI: De vierde industriële revolutie – En wat nu met de hotellerie?

Belgium Hospitality Club @ SILT

Dinsdag 11 juni was het verzamelen geblazen voor experts en professionals uit de Belgische horecasector in het spiksplinternieuwe SILT (Middelkerke) voor het exclusieve evenement ‘AI meets Hospitality’, georganiseerd door de Belgium Hospitality Club (BHC). Tijdens deze inspirerende avond kregen de aanwezigen een blik in de toekomst van de hospitality-sector, waar artificiële intelligentie (AI) een steeds grotere rol speelt.

Het voorwoord werd gegeven door Filip Helssen, zaakvoeder van Coriotech, die in 2019 mee aan de wieg stond van de Belgium Hospitality Club, een platform dat streeft naar topkwaliteit binnen de hospitality-sector. Hij vertelde dat dit initiatief bedrijven verenigt die zich inzetten voor het leveren van hoogwaardige producten en diensten, waardoor de BHC fungeert als een kwaliteitskeurmerk voor de sector. “Met inmiddels meer dan 33 aangesloten bedrijven is de Belgium Hospitality Club niet alleen een symbool van kwaliteit, maar ook een verzamelpunt voor duurzaam ondernemen, een steeds belangrijker aspect binnen de hospitality-sector”, zei Helssen nog.

AI biedt tal van kansen voor de hospitality-sector

De avond werd geopend door Thierry Geerts, huidige CEO van BECI (Brussels Enterprises Commerce & Industry) en voormalig Country Director van Google in België en Luxemburg. Dit was meteen een schot in de roos, want de bevlogen manager vulde moeiteloos zijn toegemeten uur met uitermate boeiende informatie over AI, en digitalisering in het algemeen. Hij heeft dan ook, door zijn Google-job, de AI-revolutie – zoals we die nu kennen – bijna letterlijk zien beginnen. In 2016, volgens hem. In zijn lezing belichtte Geerts verder de impact van digitalisering op de samenleving en de rol die AI hierin speelt. Hij benadrukte dat AI geen bedreiging is voor de menselijke arbeid, maar eerder een tool die kan worden gebruikt om onze taken efficiënter en effectiever uit te voeren.

Een treffend voorbeeld van de kracht van AI is te zien in de medische wereld, waar AI de foutmarge bij mammografieën heeft verminderd van 34% naar slechts 2%. Toepassingen zoals Google’s Vertex AI spelen een cruciale rol in deze transformatie. AI helpt bijvoorbeeld supermarkten door de rekken te controleren, wat niet alleen kosten bespaart, maar ook voedselverspilling vermindert. Voorbeeld? Carrefour gebruikt dit dagelijks.

Kortom, AI vertegenwoordigt de vierde industriële revolutie, na de eerdere revoluties van stoom, elektriciteit en computers. In deze context wordt de moderne mens, de ‘Homo Digitalis’, uitgebreid en verbeterd door technologie, leidend tot een vorm van ‘augmented humanity’.

Thierry Geerts raadt dan ook aan om ‘alles’ opnieuw uit vinden, en in dit geval meer specifiek alles wat met de hospitality-sector te maken heeft. Want reizen is ‘pijnlijk en duur’. En daar kan de hotelier mee helpen. De drie hoofdpunten zijn volgens Geerts dat de hoteliers meer moeten doen met minder, betere – en ook minder – tools gebruiken om beslissingen te nemen én de overdaad aan data overlaten aan ‘bruikbare intelligentie & automatisatie’. AI, dus.

Ivo Minjauw: “AI is de sleutel tot een gepersonaliseerde gastervaring”

De keynote-spreker van de avond was Ivo Minjauw, CPO van Lighthouse. Minjauw deelde met het publiek hoe Lighthouse AI integreert om de gastervaring te transformeren. Hij gaf concrete voorbeelden van hoe AI-gestuurde oplossingen worden gebruikt om taken te automatiseren, gastenervaringen te personaliseren en de efficiëntie te verhogen. Er volgde ook een flinke ‘shout-out’ naar het Brugse Stardekk, dat sinds kort deel uitmaakt van Lighthouse. Deze stap markeert een nieuwe mijlpaal in de gezamenlijke inzet van beide bedrijven om commerciële teams in de hospitality-sector te ondersteunen. Met één platform willen ze de omzetgroei stimuleren én versterken, volgens Ivo Minjauw.

Must-attend event

‘AI Meets Hospitality’ was een zeer geslaagde avond die de aanwezigen zonder enige twijfel stof tot nadenken heeft gegeven. De sprekers deelden waardevolle inzichten en inspirerende voorbeelden van hoe AI kan worden gebruikt om de hospitality-sector naar een nóg hoger niveau te tillen. De netwerkmogelijkheden voor en na de presentaties – inclusief een ruime keuze aan natjes en droogjes – werden overduidelijk erg gewaardeerd door de vele aanwezigen. Dit evenement was overigens helemaal volzet. Wacht dus voor de volgende BHC-gebeurtenis niet te lang om in te schrijven …

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?