Hotel budgettering is een manier om uw teams te betrekken, op één lijn te brengen en financiële resultaten te boeken.
Begin met nadenken over hoe een goed jaar eruit zou kunnen zien.
“Hoe zou een geweldig 2023 eruit zien? In de afgelopen jaren hebben de meeste hotels veel meegemaakt, maar ook nieuwe dingen geleerd om de kosten onder controle te houden. Het is dus goed om te beginnen met een visie die meestal afkomstig is van de general manager of iemand met een blik van bovenaf. Iemand die de hele operatie kan zien en ook de concurrerende markt en andere macrofactoren inzichtelijk heeft.”
Als voorbeeld kunt u uw teams vertellen dat u verwacht de kamerinkomsten met ten minste 7% te verhogen, dit op basis van wat u van uw revenu manager hebt gehoord.
Treed in detail met zero-based budgettering, waarbij je vanaf nul begint en categorie voor categorie uitzoekt welke uitgaven essentieel zijn. Niets wordt daarin overgeslagen. Door deze oefening te doorlopen, hebben alle betrokkenen meer zicht op hoeveel elk ding kost, wat waardevol is voor het geval er op een bepaald moment in de kosten moet worden gesneden.
“Als je nog nooit aan zero-based expenses hebt gedaan, moet je daarmee beginnen. Als je nog niet eerder een personeelsgids hebt gemaakt of gebruikt, zou je dat wel moeten doen. Deze dingen geven u meer details over wat er in uw bedrijf gebeurt. Ze zullen u helpen veel effectiever te werken dan wanneer u gewoon de uitgaven van vorig jaar neemt en daar een kostenstijging van 5% aan toevoegt om uw budget te creëren.”
Dit is vooral belangrijk in een wereld die de afgelopen jaren zeer volatiel is geweest met dramatische bezuinigingen en nu een grote vraag bij veel hotels.
“Omdat ik dit honderden keren heb gedaan, kan ik je garanderen dat als je geen zero-based budget maakt, je betaalt voor dingen die je niet eens gebruikt omdat mensen je gewoon facturen blijven sturen. Ik vond dingen als hotels die betaalden voor piepers die in jaren niet gebruikt waren. Daarom is het zo belangrijk om je in de details te verdiepen.”
Na het verdiepen in de details van de uitgaven, is het ook verstandig om een inkomstenbegroting per dag te maken.
“Als je geen dag-voor-dag begroting maakt, mis je iets. Veel mensen maken gewoon inkomstenprognoses per maand en zeggen dat juli hun drukste maand is. Maar door dit per dag te doen voor ten minste uw belangrijkste marktsegmenten, krijgt u meer inzicht in de tarieven en het omzetpotentieel.”
Investeer in marketing om vraag te creëren die wordt opgevangen door een slimme inkomstenstrategie.
“Waar gaat u investeren om de inkomsten te genereren die alles zullen betalen? Het is belangrijk om dit opnieuw te bekijken omdat markten altijd veranderen – vooral nu. Als je in het verleden een groepshotel hebt gehad, kun je daar niet meer op vertrouwen omdat reizen snel verandert. Veel hotels zien zakelijke reizen op een lager niveau dan in het verleden. Maar elke markt is anders en je moet begrijpen waar de kansen liggen en hoe je meer vraag naar je vastgoed creëert.” Bekijk dus goed waar nieuwe kansen liggen en waar je op in wilt zetten.
Publisher: